Logo Institut del Teatre

Adrià Gual: Teoria escènica

Comparteix

«Pròleg», «Escena» i «De la interpretació» [fragments, Silenci, 1897]

Silenci és una creació escènica del “drama de sentiment” gualià.

L’obra entronca amb el teatre simbolista belga de Maurice Maeterlinck, sobretot s’hi veu la influència de La intrusa. La seva estrena (i èxit) el 15 de gener de 1898 al Teatre Líric converteixen l’obra en una peça de referència en l’obra teatral i escenogràfica d’Adrià Gual. Silenci s’estrena conjuntament amb L’alegria que passa de Santiago Rusiñol, un altre text dramàtic precedit d’expectació i fama.

Silenci és el primer text escrit i dirigit, i amb escenografia d’Adrià Gual, presentada en un teatre públic català. Aparentment, la proposta sembla emular les escenografies naturalistes del teatre francès d’André Antoine, però una anàlisi més profunda, i tenint en compte els diferents llenguatges en joc (la paraula, l’acció i la plàstica), ens descobreix que som davant d’una proposta en la línia del simbolisme latent de Gual. Sembla que l’escenografia ens situï en l’espai realista d’un menjador menestral, però així que avança l’escenificació, l’escenografia muda de significació i esdevé símbol de l’engany de la dona que acaba de morir (no estima el marit sinó un altre). El sentiment amorós en la llar era una fal·làcia, pura aparença, igual que la recreació correcte i ordenada del seu habitatge. La coberta que esbossa Adrià Gual per a l’edició del text il·lustra el misteri i la mentida entre els personatges.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x