Logo Institut del Teatre

Curs GRATUÏT de Vincent Roumagnac: Vers un teatre hiperdramàtic

Docent: Vincent Roumagnac

Curs d'Intercanvi Erasmus de docència amb la Universitat de les Arts de Helsinki

INSCRIPCIÓ TANCADA

 

Vincent Roumagnac és un investigador i artista basco-francès. 
Actualment dirigeix el seu doctorat de recerca artístic en el
Performings Arts Research Centre in the Theatre Academy
d'Helsinki (Universitat de les Arts) en "pensament escènic,
temps i ecologia".

https://vincentroumagnac.com/ 


 CURS D'INTERCANVI ERASMUS DE DOCÈNCIA AMB LA UNIVERSITAT DE HELSINKI

Dades bàsiques del curs

(Cliqueu a sobre els títols per anar a la informació)

1- A qui s’adreça:
2- Docent:
3- Estructura:
4- Tipus de curs:
5- Dates:
6- Total hores:
7- Horari: 
8- Modalitat:
9- Lloc d’impartició:
10- Preu:
11- Termini d’inscripció:
12- Places:
13- Procés de selecció:
14- Consultes específiques:
15- Consultes generals:


 

1. A qui s’adreça: Alumnes i graduats de dansa i teatre, així com totes aquelles persones interessades en les arts escèniques i la seva creació.

2. Docent: Vincent Roumagnac 

3. Estructura: El taller es dividirà entre l'estudi d'un material teòric escollit i la seva implementació pràctica. En grups de, com a màxim, 3 persones, es treballarà i presentararà un prototip performatiu.

4. Tipus de curs: Curs especialitzat. Certificat Institut del Teatre

5. Dates: del 14 al 18 de maig de 2018

6. Total hores: 20 hores

7. Horari: De 16.00 a 20.00 h.

8. Modalitat: presencial

9. Lloc d’impartició: Institut del Teatre. Seu de Barcelona

10. Preu: GRATUÏT. 7€ en concepte d'assegurança per a graduats/des i alumnes externs de l'IT

11.  Termini d’inscripció: del 16 d'abril al 8 de maig  (INSCRIPCIÓ TANCADA)

12. Places: 12

13. Procés de selecció: Per ordre d’inscripció

14. Consultes específiques: Vincent Roumagnac

15. Consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat  (Tel. 93 227 39 00 ext. 308)


Presentació

«Ja ho sabem, vivim en una època en la qual l'activitat humana té un impacte profund en el nostre entorn
físic i ecològic. No obstant això, aquestes transformacions sovint no són perceptibles: són literalment massa
grans o petites (com l'escalfament global), massa lentes o ràpides (com el flux del bigdata), perquè els nostres sentits, fins i tot la nostra imaginació, tot i que tinguem uns instruments teòric-tècnics adequats,
les captin.

Nosaltres, els artistes, estem, davant d'aquestes intensitats climàtiques, tan geològiques com algorítmiques, desconcertats, desorientats amb la nostra capacitat de crear temps i espais d'experiència per evidenciar aquesta situació de manera sensible, reflexiva i crítica. Nosaltres, artistes escènics, sentim la necessitat de renovar els nostres coneixements tècnics per redirigir l'atenció teatral en els molts actors i factors no-humans, que ja juguen un paper en la nostra contemporaneïtat. Aquesta revisió estètica demana respostes escèniques que traspassin la noció convencional d'escenari, que s'ha tornat inoperant, per la presa d'aquells hiperobjectes (Timothy Morton).

En base a la hipòtesi de la possibilitat d'emergència del que anomeno un escenari aprofundit (deep stage), els convido a treballar junts sobre les qüestions següents:

  • Com dirigir, realitzar o prototipar un teatre del futur, reconeixent (tot i  criticant el terme) l'Antropocè i enfront de les amenaces ambientals del segle XXI?
  • Com(re)considerar i donar hospitalitat dramatúrgica als éssers més-que-humans (vegetals, animals, minerals,  meteorològics però també computacionals, algorítmics...) com co-agents escènics contemporanis?
  • Com revisar i renegociar ecològicament el control estètic humà de l'escenari, la qual cosa podria implicar un canvi des de la lògica antropocèntrica de representació cap a la de xeno-perfomativitat? 
  • Quines formes escèniques poden aparèixer després de les dramatúrgies del postdramático, en aquest moviment radical cap a un teatre hiperdramático? ». 

Vincent Roumagnac

Programa

Durant el taller, es faran grups de, com a màxim, 3 persones, que treballaran en diverses fases de l'experimentació. Els participants hauran d'elaborar un protótip performatiu i presentar-lo (provar-lo) al final del taller, com a resposta (parcial) als temes introduïts, compartits i discutits. El prototip podrà ser una actuació, una obra de teatre, una instal·lació, un dispositiu, un vídeo, una imatge, una narració, etc.

El taller es desenvoluparà sobre un procés metodològic de tipus investigació artística. El taller es dividirà, doncs, entre l'estudi d'un material teòric escollit i la implementació pràctica. Es començarà amb una breu introducció a la història del "futur de l'escenari (the future of the stage)" i als moviments (artístics i filosòfics) de l'"eco-teatre" del segle XX, en relació amb les preocupacions eco-estètiques contemporànies, amb la finalitat d'obrir una discussió sobre l'extensió de l'actuació, de la direcció i de l'escenografia cap a xarxes escèniques no humanes, post-humanes i multitemporals després del final del món (antropocèntric), en ressonància amb la pràctica / experiència / estudis de cada participant.

El taller es veurà estimulat per la pròpia pràctica artística de Roumagnac, que ell presentarà a través de diversos exemples. Proposarà també una bibliografia escollida (textos curts, entrevistes i extractes de Timothy Morton, Donna Haraway, Una Chaudhuri, Carl Lavery) i un corpus d'obres d'art als participants, que seran discutits durant el taller.

Objectius

  • Proposar una eco-dramatúrgia a partir dels elements teòrics introduïts.
  • Producció i prova d'un prototip escènic «hiperdramàtic»
  • Explorar i experimentar el canvi de paradigma que implica un reposicionament ecològic de les pràctiques
    escèniques

 


Compartir

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat