Del 3.7.2019 al 7.7.2019
Amb Mònica Bofill, graduada de l'ESAD.
Mirades de dona projectades sobre un món desconegut. Us parlem d'una obra sobre la Polinèsia que constitueix l'inici de la literatura moderna de viatges a Catalunya. Ara arriba a l'escenari per redescobrir-nos una autora massa poc coneguda.
Entre el 1926 i el 1929, l'escriptora Aurora Bertrana, filla del també autor Prudenci Bertrana, va viatjar a les Illes de la Societat de la Polinèsia Francesa. La més coneguda era Tahití, en aquell temps a un mes i mig de trajecte des de Barcelona. Revistes catalanes van anar editant els articles que, des d'aquella destinació remota, els enviava Aurora Bertrana i que el 1930 es van editar conjuntament amb el títol que és a l’origen d’aquest muntatge escènic. Els articles mostraven la mirada d'una dona, una mirada feminista que es projectava sobre un món en transformació, un poble profundament lligat a l'entorn natural que adoptava, no sense tristor, les maneres de fer i les visions del món d'una societat, més poderosa, que el colonitzava. A Paradisos oceànics, no hi ha una mirada altiva sinó un pòsit de pietat i comprensió envers la decadència i la fi d'un univers. I, sobretot, hi ha el gest intens i decidit d’una dona que sent l’afany de l’escriptura, una voluntat literària de primer ordre, un desig vital fascinant. De la mà de Bertrana, veurem altres dones: hereves tristes d’un passat orgullós, com la reina Marau; mares coratge, com Turei; o assistirem a bodes i enterraments, cerimònies on es fa patent el trànsit, sovint poc afortunat, de la societat polinèsia cap al món modern.
La reedició de l'obra el 2017 ha facilitat, com espera fer aquest muntatge, un millor coneixement (i reconeixement) d'Aurora Bertrana, una dona que, ja en el seu moment, arrossegava una aura de modernitat (militant política, música, implicada en un incipient feminisme) i que afegia a la seva habilitat com a narradora una sensibilitat poc comuna. Adapta els textos de l'autora l'escriptor Josep M. Fonalleras, i els porta a escena Mònica Bofill. Aquesta dramaturga i directora ha treballat en muntatges que van des de Ciutat de vidre, amb la companyia Obskené (Grec 2016) fins a Barbes de balena passant per Neus Català. Un cel de plom (Grec 2015), un muntatge dirigit per Rafel Duran i protagonitzat, precisament, per Mercè Arànega, la mateixa actriu que, en aquesta ocasió, deixa en préstec la seva veu a Aurora Bertrana.
Una producció de Grec 2019 Festival de Barcelona, Bitò i el Teatre Akadèmia.
Autoria: Aurora Bertrana
Adaptació i dramatúrgia: Josep M. Fonalleras
Direcció: Mònica Bofill
Interpretació: Mercè Aránega i Paula Blanco
Comunicació: Bitò
Cap de producció: Carmen Álvarez
Direcció de producció: Josep Domènech
Ajudanta de la direcció de producció: Clàudia Flores
Més informació i compra d'entrades en aquest enllaç.
RESSONÀNCIES IT és un recull informatiu dels espectacles externs en què participen professors, alumnes o graduats recents de l’Institut del Teatre. Si esteu interessats en difondre algun espectacle envieu la informació a comunicacio@institutdelteatre.cat.
Horari
20.30 h
Durada: 75 min
Preu
18 - 22 €
Teatre Akadèmia
Adreça
Carrer de Buenos Aires, 47, 08036 Barcelona
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar