Logo Institut del Teatre

Postgrau en Escena i Tecnologia Digital

Comparteix

DATES: Del 8 de setembre de 2023 fins al 15 de juny de 2024
INSCRIPCIONS: De l'1 de juny al 7 de juliol de 2023
MATRÍCULA: Del 20 al 27 de juliol de 2023

Enregistrament de la sessió informativa del Postgrau (30/05/2023)


 

Dades bàsiques del curs petd23_24

1- Destinataris i sortides professionals

2- Estructura, calendari i horaris

3- Direcció i coordinació

4- Títol

5- Preu 

6- Inscripció i matriculació

7- Places i procés de selecció

8- Organització i lloc d’impartició

9- Consultes generals  

10- Equip docent

11- Programa

         


                             

1. Destinataris: Professionals de l'escena en viu, dedicats a l’escenografia,la dramatúrgia, els llenguatges del cos i el moviment, professionals de perfil tècnic amb experiència en disseny d'il·luminació, so, audiovisual i multimèdia, persones graduades en arquitectura, disseny, comunicació audiovisual i arts visuals, i en general qualsevol persona interessada en l'aplicació de la tecnologia digital a les arts en viu. 

Sortides professionals: A partir del perfil de l’alumne i de l’accent del projecte final del postgrau es desenvolupen diferents perfils que són complementaris entre si: creador de les arts en viu que integra les tecnologies digitals en les seves creacions; professional de les tecnologies digitals vinculats a la creació escènica, tant del camp visual, com sonor o interactiu; dramaturgista de continguts tecnològics; productor d’espectacles digitals.

2. Estructura: L’estructura dels estudis permet tant adquirir una visió panoràmica de les diferents possibilitats de l’escenificació digital com aprofundir en el coneixement dels recursos propis d’un àmbit tecnològic concret, sempre en relació amb el procés creatiu aplicat a les arts en viu (enteses en un sentit ampli). El postgrau és de 30 ECTS i està agrupat en quatre mòduls que avancen progressivament des d’una exploració àmplia de les possibilitats de la tecnologia pensada des de l’escena i el món contemporani, fins a l’aprofundiment que cada alumne decideixi fer en els seus projectes de recerca, passant per l’aproximació a diversos sistemes tecnològics (interacció, llum, imatge i so). La reflexió es barreja amb l’aplicació pràctica que presenten diversos artistes relacionats amb les arts en viu, enteses en un sentit ampli. 

Calendari: El postgrau s’impartirà entre el 8 de setembre de 2023 i el 15 de juny de 2024. Més detalls a l'enllaç.

Horaris: L’horari se centrarà, de setembre a juny, en cap de setmana: divendres de 16 h a 20 h i dissabtes de 10 h a 14.30 h, i de 15.30 h a 19.30 h.

3. Direcció i coordinació: 

  • Xesca Salvà, coordinadora del Postgrau. Compagina la seva feina d’escenògrafa per a teatre amb peces de creació pròpia que transiten entre la instal·lació i la performance habitant-ne els límits. Des del 2017 treballa en el creixement de la peça Cases (concebuda en el marc del Festival IF Barcelona), una peça múltiple sobre la intimitat, el joc i la memòria, que gira al voltant dels objectes, el so, la interactivitat i el documental
  • Marc Villanueva, coordinador. Suport a la docència. Director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu. 

4. Títol: Postgrau de títol propi per l’Institut del Teatre

5. Preu: 3.500,00 € + 17 € d'assegurança. Descompte del 20% per a graduats de l'IT, del 25% per a estudiants de l'IT i del 10% per a persones associades o vinculades a entitats sense ànim de lucre relacionades amb les arts escèniques. L’Institut del Teatre es reserva el dret de suspendre el postgrau si no s’arriba al mínim d’alumnes matriculats i també de substituir algun professor i canviar dates si fos necessari per causes alienes al centre.

6. Inscripció: Sol·licitud d'inscripció a l'enllaç.

Oberta de l'1 de juny al 7 de juliol de 2023. Documentació a aportar:

  • Fotocòpia DNI, passaport o targeta de residència
  • Full d’inscripció
  • Currículum vitae (acadèmic i professional)
  • Fotografia mida carnet

Matriculació: La matrícula estarà oberta del 20 al 27 de juliol de 2023. Facilitats de finançament:

  • Pagament únic: 100% al setembre de 2023.
  • Pagament fraccionat en tres parts: 60% al setembre de 2023, 20% al gener de 2024 i 20% a l’abril de 2024.

7. Places: 15. 

Procés de selecció: El procés de selecció es farà per ordre d'inscripció, tenint en compte la formació acadèmica i l'experiència professional. 

8. Organització i lloc d’impartició: Institut del Teatre-Seu de Barcelona

9. Consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat 


 

Presentació 

L’Institut del Teatre presenta la segona edició del Postgrau en Escena i Tecnologia Digital, un lloc d’estudi i experimentació de les arts en viu en convivència amb les eines digitals. Aquest postgrau convida a pensar en la tecnologia com a agent dins d’un món que és molt més que humà, on les tecnologies digitals es demostren sensibles, és a dir, amb la capacitat de percebre i interpretar l’entorn, i finalment d’afectar les nostres sensibilitats. A partir d’aquests paradigmes, el postgrau té per objectiu abastir els professionals de les eines necessàries per pensar en i amb les tecnologies digitals per tal que les incorporin als seus processos artístics, ja no només utilitzant-les com a suport, sinó també pel seu valor expressiu. El Postgrau en Escena i Tecnologia Digital compta amb la col·laboració del Graner Centre de Creació de Dansa i Arts Vives.

A l'enllaç podeu veure la sessió informativa del Postgrau que va tenir lloc el 30 de maig de 2023 a l'Auditori de l'Institut del Teatre.

Docents 

  • Cecilia H. Molano, doctorada cum laude en Belles Arts i llicenciada en Escenografia i Figurinisme per la RESAD. El seu treball artístic es troba en la relació entre escriptura, escenografia i vídeo per a la construcció d’una dramatúrgia des de la imatge.
  • Maria García Vera, actriu i performer i especialista en cinema. Forma part del grup de creació Las Detectives i ha col·laborat amb Sociedad Doctor Alonso en alguns espectacles.
  • Marc Villanueva, director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu. 
  • Silvia Zayas, creadora escènica i investigadora. Treballa en els límits de les arts escèniques, el cinema i la coreografia expandida. La seva recerca es concentra en com traslladar el llenguatge fílmic a diferents dispositius performatius, tot treballant amb diferents modes de percepció i atenció.
  • Luis Martídissenyador d'il·luminació, producció tècnica i artesà teatral. Format en el món de la tecnologia, actualment la seva pràctica s’ha obert a múltiples facetes: des de la creació lumínica, a la representació, passant per la docència a l'Institut del Teatre.
  • Lina Bautista, va estudiar composició musical a Bogotà, Colòmbia. Des del 2009 viu i treballa a Barcelona, on va acabar els seus estudis de composició musical i noves tecnologies, Disseny de Sistemes Musicals Interactius i Art Sonor. Ha realitzat concerts ciutats al voltant del món i ha participat en incomptables festivals com artista i educadora.
  • Juan Cristóbal Saavedra, músic, productor musical i dissenyador de so. També conegut com a Equipo. Ha col·laborat en múltiples espectacles de Roger Bernat, AzkonaToloza, La Veronal, Sonia Gómez o Amaranta Velarde, entre altres. Disposa d’una àmplia experiència com a docent de software, tècnica i teoria del so, especialitzat en Ableton Live.
  • Citlali Hernandez, enfoca el seu treball a explorar com s’inscriuen els codis socials i tecnològics en les maneres d’habitar el cos en el marc de les arts electròniques i digitals. Des d’una visió transdisciplinària, experimenta les materialitats de la performance i els seus embolics amb cables, píxels i circuits per pensar en el cos com a camp de potencialitats.
  • Àlex Posada, fundador de MID Studio, un estudi referent des de l’any 2009 a Barcelona que desenvolupa projectes en l’àmbit de la cultura i l’art digital. Investigador en el camp de la interacció, també desenvolupa projectes com a productor multimèdia independent.
  • Alba G. Corral, artista visual, desenvolupadora de codi i docent. La seva pràctica s’estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació.
  • Xavier Gibert, membre de Telenoika des de l´any 2000 i actual president de l’associació. És expert en dissenys d’enginyeria per a control de vídeo en temps real aplicat als escenaris i operador de sistemes audiovisuals complexes.
  • Azael Ferrer, artista multimèdia. Treballa fent dissenys d’il·luminació, videoescena, instal·lacions audiovisuals i Vjing. Crea experiències immersives a través de gràfics generatius, llum, so i objectes. És membre del projecte audiovisual Bromo juntament amb Paloma Peñarrubia, fundador del col·lectiu Transdisciplina A/V, i membre de l’AAI (Associació d’autors d’il·luminació).
  • Xesca Salvà, compagina la seva feina d’escenògrafa per a teatre amb peces de creació pròpia que transiten entre la instal·lació i la performance habitant-ne els límits. Des del 2017 treballa en el creixement de la peça Cases (concebuda en el marc del Festival IF Barcelona), una peça múltiple sobre la intimitat, el joc i la memòria, que gira al voltant dels objectes, el so, la interactivitat i el documental


Tallers artístics

  • Marc Vilanova, artista sonor i visual que treballa a la intersecció d’art, ciència i tecnologia. Fusiona la seva recerca i la seva pràctica artística en projectes en els quals conceptes com la visibilitat de l’audio, l’automatització i l’autoexpressió de la màquina, la intel·ligència artificial i les implicacions socioplítiques de les relacions de la societat amb la tecnologia. Actualment, crea instal·lacions audiovisuals mentre treballa també en performativitat i col·laboracions interdisciplinàries amb dansa, teatre i imatges en moviment. Les seves peces s'han presentat en festivals d'arreu del món al Japó, EUA, Canadà, Brasil, Colòmbia, Cuba, Iran, Taiwan, Corea del Sud, Rússia i molts països d'Europa.
  • Cube.bz, són María de la Cámara i Gabriel Paré. Formats en arts visuals, teatre i arquitectura, el seu treball es caracteritza per la recerca permanent en els camps de la llum, l’espai i els objectes que l’ocupen. Han col·laborat amb artistes i companyies com General Elèctrica, Frederic Amat, Sociedad Doctor Alonso, Àlex Rigola o Marcel·lí Antúnez, entre molts altres.
  • Roger Bernat, creador d’espectacles on és el públic el que dóna forma a l’obra i explora la seva llibertat com a individu social. Els seus projectes han estat representats en tot tipus d’espais i esdeveniments, des de la Documenta de Kassel i a les biennals de Venècia i Sao Paulo per exemple.
  • Cabo San Roque són Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro, artistes residents des de 2015 de la Fundació Lluís Coromina. La seva feina es desenvolupa al voltant del so i les seves capacitats performatives, tot buscant tensions entre disciplines com la música, el teatre o les arts visuals. La seva formació acadèmica (música, enginyeria industrial i arquitectura) els porta a utilitzar també tecnologia en totes les seves obres.
  • Àlex Serrano, creador escènic. Llicenciat en Disseny industrial, màster en Comunicació interactiva, i llicenciat en Direcció escènica. El 2022 crea Areatangent, una plataforma de creació escènica contemporània. El 2006 funda l’Agrupación Señor Serrano, amb què ha produït nombrosos espectacles que fan un ús central de l’experimentació amb tecnologies digitals i multimèdia.
  • Olga Mesa i Francisco Ruiz de Infante, creadors escènics. Olga Mesa va inciar la seva trajectòria a Espanya, però ràpidament es va traslladar a Estrasburg, des d’on continua la seva recerca sobre la relació del cos amb la imatge. Els seus solos l’han posicionat internacionalment des dels anys 90. El 2005 crea la companyia Hors Champ, i el 2010 s’hi uneix Francisco Ruiz de Infante, artista visual i tecnològic.
  • Col·lectiu Estampa, col·lectiu de programadors, realitzadors i investigadors que treballen en els àmbits de l'audiovisual i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals, en la recerca de les eines i ideologies de la intel·ligència artificial i als recursos de l'animació experimental. Realitzen projectes al voltant de l’animació experimental, la visualització de dades i les tecnologies interactives.
  • Laura Llaneli, artista sonora i visual. És llicenciada en Belles Arts i del màster d’Art Sonor de la UB. Les seves peces exploren la relació entre la producció i l’experiència sonora, el llenguatge i les pràctiques de les arts visuals contemporànies. Posa èmfasi sobretot en l’impacte sobre patrons i estructures estables en certs productes culturals, tot posant a prova la resistència del llenguatge com a codi o el so com a icona social.
  • Mónica Rikić, artista electrònica. Desenvolupa la seva pràctica mitjançant el codi i l'electrònica creativa, combinant-los amb objectes no digitals per crear projectes interactius i instal·lacions robòtiques. El seu interès rau en l'impacte social de les tecnologies i se centra en el pensament crític al voltant de la intel·ligència artificial.
  • Txalo Toloza, performer, videasta, dramaturg i director d’escena. Després de formar-se com a videoartista a Santiago de Chile i com a performer i creador escènic a Barcelona, el 2005 crea l’estudi audiovisual MiPrimerDrop, especialitzat en el treball videogràfic aplicat a les arts vives. El 2015 crea, juntament amb Laida Azkona Goñi, la companyia AzkonaToloza, focalitzada en la producció de documentals per a l’escena.

Amb la col·laboració puntual de: 

  • Michel André, professor de la UPC i director del Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB). La seva recerca es concentra en el desenvolupament de tecnologies per controlar la contaminació acústica submarina, així com en l’estudi dels efectes fisiològics i patològics que aquesta produeix en els organismes marins i, especialment, en el biosonar dels cetacis.
  • Dries Verhoevencreador escènic i artista visual. Treballa en la frontera entre performance i instal·lació, des d’on evoca estats de vulnerabilitat compartida entre espectador i espectacle. Els seus últims projectes es basen en la influència dels mitjans digitals sobre les relacions interpersonals.
  • Irene Alcubilla Troughton, doctoranda de la Universitat d’Utrecht i membre del projecte Acting like a Robot, on investiga el potencial de les arts performatives per al disseny de moviment en les interaccions humà-robot. També s’interessa pels estudis crítics de la discapacitat i pels estudis queer, així com per altres corrents de pensament corporeïtzat.
  • Paul Vanouse, artista, professor i director i fundador del Coalesce Center for Biological Art a la Universitat de Buffalo. Treballa amb tècniques de biologia molecular per qüestionar les idees preestablertes d’identitat individual, racial i nacional.
  • i altres



Supervisió tècnica: 

  • Sergio Roca, cap tècnic. Format a l’Escola de Mitjans Audiovisuals i al Taller de Tecnologia de l’Espectacle, ha treballat com a director tècnic amb creadors com Pere Faura, Pep Tosar, Núria Guiu o Eulàlia Bergadà. També ha estat cap tècnic de La Caldera i l’Antic Teatre.

 

Programa:

  • Mòdul 1. Pensar la tecnologia:
    Reflexió teoricopràctica sobre les arts en viu i les tecnologies digitals, a partir dels conceptes d’agència i sensibilitat. Posada en comú de preguntes que poden guiar els projectes de recerca. Aquest mòdul proposa eixamplar els horitzons sobre les capacitats de la tecnologia i compta amb una sèrie de tallers impartits per col·laboradors externs que es pregunten per la digitalització dels cossos, l’espiritualitat de les màquines, l’oïda de les balenes o el tacte dels robots.

  • Mòdul 2. Sistemes tecnològics:
    - Interacció i escena: Aproximació pràctica al disseny de sistemes interactius aplicat a les arts en viu. Introducció a Max i Arduino. Principis bàsics d’electrònica, programació, sensors i protocols de comunicació.
    - Artefactes lumínics: La il·luminació més enllà dels dispositius tradicionals: sistemes led, protocols midi i artefactes autoconstruïts. Disseny i programació de sistemes lumínics interactius.
    - Imatge en viu: Aplicacions de generació i control de la imatge en escena. Familiarització amb sistemes de transmissió i projecció, a través dels softwares especialitzats QLab, Millumin i Touchdesigner.
    - Creació sonora: Experimentació amb micròfons, altaveus, instruments i dispositius electrònics. Familiarització amb el software d’edició i manipulació en viu Ableton Live. Aplicacions artístiques a la creació d’espais sonors i dissenys envolvents.

  • Mòdul 3. Tallers artístics:
    Tallers experimentals acompanyats d’artistes com Cube.bz, Cabo San Roque, Agrupación Señor Serrano o el Col·lectiu Estampa, que van des de la reflexió sobre el dispositiu i la participació, fins a la construcció d’autòmats sonors, passant per la generació i modificació d’imatges a través d’intel·ligència artificial.

  • Mòdul 4. Projecte de recerca: 
    Al llarg del postgrau, l'alumnat disposarà de diversos períodes i recursos per dur a terme un o diversos projectes de recerca personal, en els quals tindran l’ocasió d’aprofundir artísticament en les seves pròpies preguntes i interessos. Els projectes de recerca comptaran amb l’acompanyament conceptual i tècnic de diversos docents del postgrau.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x