Logo Institut del Teatre

Galan Sala, Marta

Comparteix

Departament: Dramatúrgia, escenificació i coreografia

Any inici docència a l’Institut del Teatre: 2014

Formació acadèmica:

Llicenciada en Filologia Hispànica (UAB, 1997), Becària d’Investigació a la UAB (1996-97) amb una recerca (guiada pel catedràtic Manuel Aznar Soler) sobre la dramaturga Maria Luisa Algarra, exil·lada a Mèxic durant la Guerra Civil espanyola, Màster en Edició (IDEC, Universitat Pompeu Fabra, 1999), Diploma de Suficiència Investigadora en Arts Escèniques per l'Institut del Teatre de Barcelona (2003), Màster en Gestió Cultural (UOC, 2012) i va obtenir el grau mitjà de piano al Conservatori Isaac Albéniz de Girona (1990).

Realitza la seva formació com a actriu a l’Aula de Teatre de Figueres (1988), amb la cia. de teatre amateur Tramunteatre (1988-1994), a El Galliner (Girona, 1993-1995), el Col·legi del Teatre (1995-1997). Com a dramaturga i directora es forma a la Sala Beckett (Barcelona, 1995-1997), a l’Escuela Municipal de Arte Dramático (EMAD) de Buenos Aires (1997-1999) i amb mestres d´interpretació i/o escenificació com Ricardo Bartís, Daniel Veronese i Ana Alvarado (Periférico de Objetos)  i Rafael Spregelburd. Formació puntual a Buenos Aires amb Eugenio Barba / Odin Teatret. Formació en dansa contemporània a les escoles Àrea, La Caldera i La Poderosa (Barcelona) amb pedagogues i coreògrafes com Anne Morin, Lipi Hernández, Andrés Corchero, Mònica Valenciano, etcètera.

Experiència professional:

Autora i directora de textos per a l'escena des de l'any 1999; artista-educadora i gestora cultural. Actualment és docent de direcció i dramatúrgia a l'Escola Superior d'Art Dramàtic EÒLIA, a l'Escola Superior d'Art Dramàtic (ESAD) i al Conservatori Superior de Dansa (CSD) de l'Institut del Teatre, on també forma part de l'equip de l’Observatori de les Arts Escèniques Aplicades (OAEA).

Entre 1999 i 2011, en un primer moment amb la cia. independent LaVuelta i més tard en co-creació amb el músic i performer Santiago Maravilla i la coreògrafa i il·luminadora Ana Rovira estrena una desena de projectes d'arts escèniques amb destacada projecció nacional i internacional (vinculada a M.O.M Marta Oliveres Management / El Vivero). Destaquem el seu pas per: CAET -Centre d'Arts Escèniques de Terrassa-, Teatre Lliure –Bcn-, Mercat de les Flors –Bcn-, Festival Escena Contemporánea -Madrid-, Festival Escena Abierta –Burgos-, FAR Festival -Nyon/Suïssa-, Festival MIRA! -Tolosa/França-, Festival Les Translatines -Baiona/França-, Espai de l’Itau Cultural -São Paulo/Brasil-, El Camarín de las Musas -Buenos Aires/ Argentina-, Festival Dramafest -Mèxic D.F/ Mèxic, Festival d´Arts Performatives Drodesera -Centrale Fies, Dro / Italia-, Festival Omissis – Gradisca d´Isonzo/ Italia o Festival l'Emozione del Corpo -Brescia/ Italia o l'extint festival STI, Sitges Teatre Internacional –Bcn-.

Entre 2007 i 2009 presideix l'extinta Associació d’Artistes Escènics (AAE), que es marca com a objectiu dialogar amb les Institucions i les estructures teatrals del país per tal que les arts escèniques performatives i post-dramàtiques (multidisciplinàries i indisciplinades) es considerin part constitutiva i legítima de l'escena catalana.

L’any 2009 activa la plataforma TRANSlab. d’intervencions escèniques contextuals, des d'on proposa projectes on les arts (especialment les arts escèniques i performatives) són eines pel desenvolupament cultural comunitari, la transformació social  i/o l‘educació artística. Amb aquesta metodologia col·laborativa treballa per a diferents col·lectius, associacions, entitats i institucions i ha estrenat diferents muntatges:  la trilogia Dark Figurantes, Reprise Vol.2, Madres, tetas y nanas en col·laboració amb veïns i veïnes del barri de La Sagrera (Nau Ivanow, 2009, BCN), Morir d'Amor Aquí amb joves cantants de rap de la ciutat de Terrassa i altres entitats/associacions (Centre d'Arts Escèniques de Terrassa, 2011), A mà d´obra, desaparició simbòlica de 12 treballadors i dels objectes que fabriquen amb alumnes de l´IES Josep Pla del Barri d’Horta-Guinardó  (En Residència / A Bao A Quo, BCN, 2013) A 118 passes de l’art contemporani amb els/les alumnes de l'escola rural Oliveres Mil·lenàries de Ventalló (Festival Ingràvid i Arts Santa Mònica, 2016). Des del 2016 coordina el Projecte Artístic Comunitari de l´Antic Teatre (Bcn) amb veïns i veïnes de +65 anys del Casc Antic amb qui estrena: La Bellesa (Festival Grec 2017), Rebomboris (Festival Grec 2018, en col·laboració amb el programa ArtiPart-Barcelona Districte Cultural), Souvenirs (Antic Teatre, 2019), Souvenirs Online-Document audiovisual de teatre expandit  (Festival Grec, 2020) i Les Vedettes (Festival Grec, 2022); A l'octubre del 2016 inicia un procés artístic-comunitari amb nens/es i joves gitanes i gitanos del barri de La Mina que impulsa l’Associació Veus Gitanes (BCN) i el Centre Cultural Gitano de La Mina (Bcn) i estrena l’espectacle multidisciplinar  Akana (Festival Grec, 2018); al setembre de 2017 realitza un taller de creació per a Joves en el marc del  Festival RBLS (BCN)  i al gener de 2019 dirigeix un procés artístic comunitari amb dones joves d’origen Somalí que viuen a la ciutat d'Estocolm. Aquest projecte es realitza en el marc d'una recerca universitària sobre la capacitat de resiliència de les comunitats immigrades davant situacions de crisis global. Al juliol del 2019 inicia la seva col·laboració amb el projecte VULNUS, arts vives i recerca, en col·laboració amb El Graner / Mercat de les Flors on presenten el dispositiu Luz de Emergencia (Festival Grec de Barcelona 2019).  

Durant l'any 2021 és artista resident al Teatre Lliure (BCN), on proposa una recerca documental i comunitària sobre els diferents processos migratoris que conflueixen a la ciutat de Barcelona. Aquesta recerca documental i comunitària dona lloc a dues realitzacions escèniques: Forasters Vindran... (Abril 2021, Teatre Lliure, BCN) una peça de teatre-document sobre la migració dels anys 50/60 a la ciutat de Barcelona i l’obra audiovisual Som aquí per millorar les nostres vides (CCBorn, Vulnus i Festival Grec, 2021), un pla seqüència filmat al jaciment del Born pel realitzador Roger La Puente on un grup de joves que han migrat sols des de diferents països de l'Àfrica explica el seu desig de construir vida i futur a la ciutat mitjançant lletres de rap i accions plàstiques i performatives emplaçades al jaciment.

Com a formadora/educadora ha realitzat tallers de creació fonamentats en les dramatúrgies post-dramàtiques i/o documentals a Barcelona, Múrcia, Mèxic D.F. i Toulouse; ha coordinat diferents processos artístic-pedagògics amb nens, joves i gent gran, així com també ha estat formadora de formadors a diferents contextos. Entre 2015 i 2019, col·labora amb el Servei Educatiu del MACBA en la concepció de diferents programes educatius per explicar i difondre l’art d'acció, la performance i les teatralitats dissidents en el marc de programes dirigits a joves de secundària, a famílies i a públic general  (programa Acció i teatralitats dissidents, programa (De) cos present, programa Cossos que fan coses). També dissenya el programa educatiu Cossos que fan coses per a l’exposició Entusiasme (MACBA / Diputació de Barcelona).

Els seus textos per a l’escena estan editats a diversos volums en paper: Estamos un poco perplejos, 2002, ed. En Cartell, S.T.I- Creació Contemporània, edició a càrrec de Francesc Foguet Boreu, edita RE&MA 12 S.L. El volum Éticas del cuerpo, ed. Fundamentos, edició a càrrec d’Óscar Cornago (investigador del C.S.I.C) amb els textos de Lola (2003), Machos (2005), El Perro (2005) i Transilvania 187, in memoriam (2004). En versió digital estan editats els texts Melodrama, Protégeme, Instrúyeme i Morir d'amor aquí al volum Textos en crisi (2007-2011) a www.plumaelectrica.net. També s'ha editat online a la revista Itaca Eòlia  El conillet del tambor de durarell / 2015 El conillet del tambor de duracell. De Marta Galán Sala (itacaeolia.cat) i prepara l’edició, a la mateixa revista, del text de Forasters vindran... (Residència Artística al Teatre Lliure 2020-2021). Enguany també prepara una edició de les seves “Dramatúrgies polítiques”, les dramatúrgies documentals que, durant els darrers 10 anys, han pres forma a partir de  pràctiques artístiques comunitàries i col·laboratives. 

El seus textos han estat adaptats i dirigits en diferents ocasions per altres directors/es; el 2015 s'estrena al Teatre Lliure una adaptació del seu text El Conejito del Tambor de Duracell amb l'actriu Clara Segura i dirigit per Marc Martínez i el 2018 s’estrena en co-direcció amb l´actriu i directora Susanna Barranco el text Accions de Resistència  (premio Teatro Autor Exprés de la SGAE i Premi BBVA de Teatre 2020). Al maig de 2019 escriu i dirigeix Els Diners, el Desig els Drets, un projecte de teatre documental sobre la gestació subrogada que s'estrena a la sala La Planeta (Girona), amb les actrius Núria LLoansi i Susanna Barranco i l’actor Juan Navarro.

Ha realitzat l'assistència de dramatúrgia per a diferents projectes de dansa i moviment com ara Dancing with Frogs (2017) de la cia. Sol Picó (Mercat de les Flors, 2017), Metodologia DATA, de la coreògrafa Lipi Hernández Andrés (2018) i l’espectacle Trama (Mercat de les Flors, 2019) de la coreògrafa Roser López Espinosa.

Premis:

  • Premio Teatro Autor Exprés de la SGAE 2019 i Premi BBVA de Teatre 2020 per Accions de Resistència.
  • Nominada a la Millor Autoria per Conillet / 2017 (Temporada Alta / Teatre Lliure / Bitó)
  • Nominada a millor espectacle de Noves Tendències 2021 per Forasters Vindran... ( Teatre Lliure 2021)

 


Dades de contacte

email

galansm@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • Marta Galán. Foto: Andrea Ferrés

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x