Treball de recerca històrica i documental sobre el Teatre Independent a l’Estat Espanyol entre 1962 i 1980.
Projecte interinstitucional sobre el teatre independent que es va dur a terme entre els anys 2015 i 2017. Hi van intervenir el Museo Nacional - Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, el Centro de Documentación Teatral (CDT) de l’INAEM, el Centro de Documentación de la Junta de Andalucía i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona a través dels seus Serveis Culturals i el Museu de les Arts Escèniques, MAE, i el Museo Nacional del Teatro - Museo de Almagro.
A banda de rescatar fons documentals i realitzar entrevistes testimonials, es va obrir al públic mitjançant una exposició al Reina Sofía, cicles de conferències a Madrid, Barcelona i Sevilla, i la creació d’un web en castellà, català, gallec, basc i anglès per a la recerca, i alhora per a la consulta oberta als ciutadans.
Del 19 al 21 d'octubre de 2016, l'Institut del Teatre va acollir la segona edició del seminari, del qual es poden consultar el programa i visionar vídeos de les conferències i taules rodones de les jornades i de les entrevistes que es van realitzar a diversos professionals que van formar part d'aquest moviment cultural i escènic.
El primer seminari va tenir lloc del 19 al 27 de novembre de 2015 al Museo Nacional - Centro de Arte Reina Sofía. Podeu obtenir més informació sobre el primer seminari consultant el programa o visitant aquest enllaç. Així mateix, també teniu accés al recull de premsa.
Tot seguit es poden consultar els vídeos de les Jornades 2016 sobre Teatre Independent a l'Institut del Teatre [Vídeos en castellano aquí]
Juanjo Puigcorbé, diputat delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona
Magda Puyo, directora general de l'Institut del Teatre
Presentació del projecte d’investigació i difusió “El teatre independent a Espanya: 1962-1980”
Mercè Saumell, Institut del Teatre
Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía
Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral
Maria Jesus Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escénicas de Andalucía
Conferència inaugural: Context del teatre independent a Catalunya, a càrrec de Mercè Saumell
Aproximació als inicis i consolidació del teatre independent a Catalunya. Especial atenció a les aportacions metodològiques, organitzatives i estètiques en aquest període i que van suposar una radical renovació del teatre català. Un teatre audaç, còmplice amb el públic, en un context polític de canvi.
Conferència: Mori el Merma, procés de creació, a càrrec de Joan Baixas
Perspectives sobre Mori el Merma, un espectacle de 1977 de la companyia Teatre de la Claca, dirigida per Joan Baixas i Teresa Calafell. Joan Miró va ser el responsable del disseny escenogràfic i dels personatges que van ser fabricats en tela, goma escuma i pintats pel seu compte. Baixas rememora el procés costat de valuosos documents audiovisuals del moment.
Taula Rodona: La memòria del teatre independent, Centres de Documentació, Arxius i Museus
Estat de la qüestió de la documentació sobre aquest període en els principals centres institucionals espanyols. Principals col·leccions d'arxiu i museístiques existents, fons fotogràfics, arxius personals, materials audiovisuals, etc. Projectes de futur per a la preservació i difusió d'aquest patrimoni.
Anna Valls, directora del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, Institut del Teatre
Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía
María Jesús Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escenicas de Andalucía
Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral
Modera Lola Vargas-Zúñiga
El reflex de nous rols masculins i femenins en el teatre independent. Noves gestualitats, noves sexualitats, nous models corporals. Referents alternatius de gènere a l'Espanya tardofranquista.
Taula rodona: Espais alternatius
El teatre independent va inundar amb les seves gires i festivals la geografia espanyola. En altres escenaris: universitats, col·legis majors, parròquies, ateneus ... i el carrer. La recuperació de l'espai públic.
Modera Jordi Bordes
Taula rodona: L'impacte del teatre independent a la formació teatral
El teatre independent va establir nous models i rols professionals que es van transmetre a través de la pràctica professional i de la docència, aportant nous coneixements i metodologies. L'herència del teatre independent va provocar la renovació de la formació teatral, ja sigui en els centres institucionals ja consolidats o a partir de noves iniciatives formatives.
Modera Agustí Humet
Conferència: La crítica i el teatre independent, a càrrec de César Oliva
El tractament del teatre independent en els mitjans de comunicació del franquisme i la transició. El paper de la crítica (i dels crítics) al llarg del període, la seva evolució. L'aparició de publicacions especialitzades com Primer Acto, Pipirijania o Yorik.
Taula rodona: Teatre independent i societat
El teatre independent va suposar un revulsiu per a molts col·lectius d'aquell moment i un referent generacional en una societat que exigia canvis profunds en les seves estructures.
Modera José Ramón Fernández
Vídeos de las Jornadas 2016 sobre Teatro Independente en el Institut del Teatre
Juanjo Puigcorbé, diputado delegado de Cultura, Diputació de Barcelona
Magda Puyo, directora general, Institut del Teatre
Presentación del proyecto de investigación y difusión “El teatro independiente en España: 1962-1980”
Mercè Saumell, Institut del Teatre
Natalia Álvarez, Centro de Arte-Museo Nacional Reina Sofía
Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral
Maria Jesus Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escénicas de Andalucía
Conferencia inaugural: Contexto del teatro independiente en Cataluña, a cargo de Mercè Saumell
Aproximación a los inicios y consolidación del teatro independiente en Cataluña. Especial atención a las aportaciones metodológicas, organizativas y estéticas en este período y que supusieron una radical renovación del teatro catalán. Un teatro audaz, cómplice con el público, en un contexto político de cambio.
Conferencia: Mori el Merma, proceso de creación, a cargo de Joan Baixas
Perspectivas sobre Mori el Merma, un espectáculo de 1977 de la compañía Teatre de La Claca, dirigida por Joan Baixas y Teresa Calafell. Joan Miró fue el responsable del diseño escenográfico y de los personajes que fueron fabricados en tela, goma espuma y pintados por su mano. Baixas rememora el proceso junto a valiosos documentos audiovisuales del momento.
Mesa Redonda: La memoria del teatro independiente. Centros de Documentación, Archivos y Museos
Estado de la cuestión de la documentación sobre este período en los principales centros institucionales del país. Principales colecciones de archivo y museísticas existentes, fondos fotográficos, archivos personales, material audiovisual, etc. Proyectos de futuro para la preservación y difusión de este patrimonio.
Anna Valls, Directora del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, Institut del Teatre
Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía
María Jesús Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escenicas de Andalucía
Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral (INAEM)
Modera Lola Vargas-Zúñiga
Conferencia: Cuerpo y género en el teatro independiente, a cargo de David Rodríguez Solás
El reflejo de nuevos roles masculinos y femeninos en el teatro independiente. Nuevas gestualidades, nuevas sexualidades, nuevos modelos corporales. Referentes alternativos de género en la España tardofranquista
Mesa redonda: Espacios alternativos
El teatro independiente inundó con sus giras y festivales la geografía española. En otros escenarios: universidades, colegios mayores, parroquias, ateneos...y la calle. La recuperación del espacio público.
Modera Jordi Bordes
Mesa redonda: El impacto del teatro independiente en la formación teatral
El teatro independiente estableció nuevos modelos y roles profesionales que se transmitieron a través de la práctica profesional y de la docencia, aportando nuevos conocimientos y metodologías. La herencia del teatro independiente provocó la renovación de la formación teatral, ya sea en los centros institucionales ya consolidados o a partir de nuevas iniciativas formativas.
Modera Agustí Humet
Conferencia: La crítica y el teatro independiente, a cargo de César Oliva
El tratamiento del teatro independiente en los medios de comunicación del franquismo y la transición. El papel de la crítica (y de los críticos) a lo largo del período, su evolución. La aparición de publicaciones especializadas como Primer Acto, Pipirijania o Yorik.
Mesa redonda: Teatro independiente y sociedad, con la participación de:
El teatro independiente supuso un revulsivo para muchos colectivos de aquel momento y un referente generacional en una sociedad que exigía cambios profundos en sus estructuras.
Modera José Ramón Fernández
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar