DATES: Del 27 de setembre de 2024 fins al 21 de juny de 2025
INSCRIPCIONS: Del 12 d'abril al 15 de juny de 2024. Per a inscriure's a la llista d'espera aneu al formulari
MATRÍCULA: Del 20 de juny al 10 de juliol de 2024
Podeu veure la sessió informativa del Postgrau del passat 12 d’abril de 2024 a l'enllaç.
Creació, tecnologia, disseny, espai, cos, comunicació
El Postgrau en Escena i Tecnologia Digital és un nou programa de formació sobre l’expressivitat de les tecnologies digitals i les seves interrelacions amb les arts en viu.
La formació té un accent fortament pràctic i experimental, i proposa una aproximació crítica i transdisciplinària a les tecnologies digitals i al seu paper en un procés creatiu. El focus del postgrau recau en l’experimentació amb el vessant creatiu de les tecnologies, a través de la pràctica i els interessos de cada estudiant, i s’adreça a artistes visuals, escènics, performàtics, músics, ballarins, arquitectes, dissenyadors, investigadors i professionals de perfil tècnic.
No es requereixen coneixements tècnics previs ni tampoc es vol oferir una formació especialitzada en tècnica, sinó l’obertura d’un ventall de possibilitats plàstiques, poètiques i discursives que envolten la performativitat de la tecnologia i la seva relació amb la creació artística. Entre el cos docent hi ha artistes de reconegut prestigi nacional i internacional, de perfils diversos tant escènics com plàstics, com ara Cube.bz, Mónica Rikić, Kris Verdonck, Alba G. Corral, Los Sara Fontan, Silvia Zayas, Marc Vilanova o el col·lectiu Estampa.
El Graner i L'Estruch col·laboren amb el postgrau oferint a les alumnes una setmana de residència per desenvolupar els seus projectes, a més d’un acompanyament transversal al que es va gestant al llarg del curs.
Dades bàsiques del curs
1- Destinataris i sortides professionals
2- Estructura, calendari i horaris
3- Direcció i coordinació
4- Títol
5- Preu
6- Inscripció i matriculació
7- Places i procés de selecció
8- Organització i lloc d’impartició
9- Consultes generals
10- Equip docent
11- Programa
Imatge de la portada de Laura Llanelli
1. Destinataris: Professionals de l'escena en viu, dedicats a l’escenografia,la dramatúrgia, els llenguatges del cos i el moviment, professionals de perfil tècnic amb experiència en disseny d'il·luminació, so, audiovisual i multimèdia, persones graduades en arquitectura, disseny, comunicació audiovisual i arts visuals, i en general qualsevol persona interessada en l'aplicació de la tecnologia digital a les arts en viu.
Sortides professionals: A partir del perfil de l’alumne i de l’accent del projecte final del postgrau es desenvolupen diferents perfils que són complementaris entre si: creador de les arts en viu que integra les tecnologies digitals en les seves creacions; professional de les tecnologies digitals vinculats a la creació escènica, tant del camp visual, com sonor o interactiu; dramaturgista de continguts tecnològics; productor d’espectacles digitals.
2. Estructura: L’estructura dels estudis permet tant adquirir una visió panoràmica de les diferents possibilitats de l’escenificació digital com aprofundir en el coneixement dels recursos propis d’un àmbit tecnològic concret, sempre en relació amb el procés creatiu aplicat a les arts en viu (enteses en un sentit ampli). El postgrau és de 30 ECTS i està agrupat en set mòduls que avancen progressivament des d’una exploració àmplia de les possibilitats de la tecnologia pensada des de l’escena i el món contemporani, fins a l’aprofundiment que cada alumne decideixi fer en els seus projectes de recerca, passant per l’aproximació a diversos sistemes tecnològics (interacció, llum, imatge i so). La reflexió es barreja amb l’aplicació pràctica que presenten diversos artistes relacionats amb les arts en viu.
Calendari: El postgrau s’impartirà entre el 27 de setembre de 2024 i el 21 de juny de 2025. Vegeu calendari de sessions.
Horaris: L’horari se centrarà, de setembre a juny, en cap de setmana: divendres de 16 h a 20 h i dissabtes de 10 h a 14.30 h, i de 16 h a 20 h.
3. Direcció i coordinació:
- Xesca Salvà, coordinadora del Postgrau. Compagina la seva feina d’escenògrafa per a teatre amb peces de creació pròpia que transiten entre la instal·lació i la performance habitant-ne els límits. Des del 2017 treballa en el creixement de la peça Cases (concebuda en el marc del Festival IF Barcelona), una peça múltiple sobre la intimitat, el joc i la memòria, que gira al voltant dels objectes, el so, la interactivitat i el documental
- Marc Villanueva, coordinador. Suport a la docència. Director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu.
4. Títol: Postgrau de títol propi per l’Institut del Teatre
5. Preu: 4.000,00 € + 17 € d'assegurança. Descompte del 20% per a graduats de l'IT, del 25% per a estudiants de l'IT. L’Institut del Teatre es reserva el dret de suspendre el postgrau si no s’arriba al mínim d’alumnes matriculats i també de substituir algun professor i canviar dates si fos necessari per causes alienes al centre.
6. Inscripció: La inscripció es durà a terme en línia a través del web de l’Institut del Teatre.
Documentació a aportar:
- Fotocòpia DNI, passaport o targeta de residència
- Full d’inscripció
- Currículum vitae (acadèmic i professional)
- Carta de motivació (opcional)
- Fotografia mida carnet
- Pagament únic: 100% al setembre de 2024.
- Pagament fraccionat en tres parts: 60% al setembre de 2024, 20% al gener de 2025 i 20% a l’abril de 2025.
7. Places: 14.
Procés de selecció: El procés de selecció es durà a terme tenint en compte la carta de motivació dels estudiants, així com la seva formació acadèmica i experiència professional.
8. Organització i lloc d’impartició: Institut del Teatre-Seu de Barcelona
9. Consultes generals: postgraus@institutdelteatre.cat
Presentació
L’Institut del Teatre presenta la tercera edició del Postgrau en Escena i Tecnologia Digital, un lloc d’estudi i experimentació de les arts en viu en convivència amb les eines digitals. Aquest postgrau convida a pensar en la tecnologia com a agent dins d’un món que és molt més que humà, on les tecnologies digitals es demostren sensibles, és a dir, amb la capacitat de percebre i interpretar l’entorn, i finalment d’afectar les nostres sensibilitats. A partir d’aquests paradigmes, el postgrau té per objectiu abastir els professionals de les eines necessàries per pensar en i amb les tecnologies digitals per tal que les incorporin als seus processos artístics, ja no només utilitzant-les com a suport, sinó també pel seu valor expressiu. El Postgrau en Escena i Tecnologia Digital compta amb la col·laboració de L’Estruch, fàbrica de creació de les arts en viu, el Graner , centre de creació de dansa i arts vives i l’ESMUC.
Docents
- Cecilia H. Molano, doctorada cum laude en Belles Arts i llicenciada en Escenografia i Figurinisme per la RESAD. El seu treball artístic es troba en la relació entre escriptura, escenografia i vídeo per a la construcció d’una dramatúrgia des de la imatge.
- Maria García Vera, actriu i performer i especialista en cinema. Forma part del grup de creació Las Detectives i ha col·laborat amb Sociedad Doctor Alonso en alguns espectacles.
- Silvia Zayas, creadora escènica i investigadora. Treballa en els límits de les arts escèniques, el cinema i la coreografia expandida. La seva recerca es concentra en com traslladar el llenguatge fílmic a diferents dispositius performatius, tot treballant amb diferents modes de percepció i atenció.
- Joana Moll, artista visual i investigadora. La seva recerca es concentra en una aproximació crítica a les narratives tecnocapitalistes, tot fent èmfasi en la materialitat d’internet, la vigilància, les interfícies i l’energia. Les seves peces s’han presentat en contextos com la Biennal de Venècia, Art Basel, MAXXI, MoMa o MACBA.
- Marc Villanueva, director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu.
- Xavier Gibert, membre de Telenoika des de l’any 2000 i actual president de l’associació. És expert en dissenys d’enginyeria per a control de vídeo en temps real aplicat als escenaris i operador de sistemes audiovisuals complexos.
- Alba G. Corral, artista visual, desenvolupadora de codi i docent. La seva pràctica s’estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació.
- Luis Martí, dissenyador d'il·luminació, producció tècnica i artesà teatral. Format en el món de la tecnologia, actualment la seva pràctica s’ha obert a múltiples facetes: des de la creació lumínica a la representació, passant per la docència.
- Juan Cristóbal Saavedra, músic, productor musical i dissenyador de so. També conegut com a Equipo. Ha col·laborat en múltiples espectacles de Roger Bernat, AzkonaToloza, La Veronal, Sònia Gómez o Amaranta Velarde, entre altres. Disposa d’una àmplia experiència com a docent de software, tècnica i teoria del so, especialitzat en Ableton Live.
- Los Sara Fontan és el projecte musical de Sara Fontan i Edi Pou, un duo experimental de violí, percussió i electrònica que transita entre paisatges sonors des d’una actitud de joc que incentiva la imaginació. Han col·laborat en múltiples projectes escènics, colze a colze amb artistes com Tarta Relena, Cocanha, Blanca Llum Vidal, Sònia Gómez o Mariona Naudin.
- Lina Bautista va estudiar composició musical a Bogotà, Colòmbia. Des del 2009 viu i treballa a Barcelona, on va acabar els seus estudis de composició musical i noves tecnologies, disseny de sistemes musicals interactius i art sonor. Ha realitzat concerts arreu del món i ha participat en incomptables festivals com a artista i educadora.
- Àlex Posada, fundador de MID Studio, un estudi referent des de l’any 2009 a Barcelona que desenvolupa projectes en l’àmbit de la cultura i l’art digital. Investigador en el camp de la interacció, també desenvolupa projectes com a productor multimèdia independent.
- Citlali Hernandez enfoca el seu treball a explorar com s’inscriuen els codis socials i tecnològics en les maneres d’habitar el cos en el marc de les arts electròniques i digitals. Des d’una visió transdisciplinària, experimenta les materialitats de la performance i els seus embolics amb cables, píxels i circuits per pensar en el cos com a camp de potencialitats.
- Anna Carreras, artista digital, desenvolupadora de codi i docent. La seva pràctica artística es basa en l’ús d’algorismes generatius i tecnologies interactives, com a forma de comunicar i produir experiències. A través seu, duu a terme instal·lacions on explora la complexitat que pot emergir de les conductes més simples, tot cercant l’equilibri entre ordre i caos.
- Xesca Salvà compagina la seva feina d’escenògrafa per a teatre amb peces de creació pròpia que transiten entre la instal·lació i la performance habitant-ne els límits. Des del 2017 treballa en el creixement de la peça Cases (concebuda en el marc del Festival IF Barcelona), una peça múltiple sobre la intimitat, el joc i la memòria, que gira al voltant dels objectes, el so, la interactivitat i el documental.
Tallers artístics
- Marc Vilanova, artista sonor i visual que treballa a la intersecció d’art, ciència i tecnologia. Els seus projectes giren al voltant de conceptes com la visibilitat del so, l’automatització i autoexpressió de la màquina, la intel·ligència artificial i les implicacions sociopolítiques de les relacions de la societat amb la tecnologia. Les seves peces s'han presentat en festivals d'arreu del món al Japó, EUA, Canadà, Brasil, Colòmbia, Cuba, Iran, Taiwan, Corea del Sud, Rússia i molts països d'Europa.
- Cube.bz són María de la Cámara i Gabriel Paré. Formats en arts visuals, teatre i arquitectura, el seu treball es caracteritza per la recerca permanent en els camps de la llum, l’espai i els objectes que l’ocupen. Han col·laborat amb artistes i companyies com General Elèctrica, Frederic Amat, Sociedad Doctor Alonso, Àlex Rigola o Marcel·lí Antúnez, entre molts altres.
- Roger Bernat, creador d’espectacles on és el públic qui dóna forma a l’obra i explora la seva llibertat com a individu social. Els seus projectes han estat representats en tot tipus d’espais i esdeveniments, com la Documenta de Kassel o les biennals de Venècia i São Paulo.
- Cabosanroque són Laia Torrents i Roger Aixut, artistes residents des de 2015 de la Fundació Lluís Coromina. La seva feina es desenvolupa al voltant del so i les seves capacitats performatives, tot buscant tensions entre disciplines com la música, el teatre o les arts visuals. La seva formació en música, enginyeria industrial i arquitectura els porta a utilitzar tecnologia en totes les seves obres.
- Estampa, col·lectiu de programadors, realitzadors i investigadors que treballen en els àmbits de l'audiovisual i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals, en la recerca de les eines i ideologies de la intel·ligència artificial i als recursos de l'animació experimental. Realitzen projectes al voltant de l’animació experimental, la visualització de dades i les tecnologies interactives.
- Laura Llaneli, artista sonora i visual. És llicenciada en Belles Arts i del màster d’Art Sonor de la UB. Les seves peces exploren la relació entre la producció i l’experiència sonora, el llenguatge i les pràctiques de les arts visuals contemporànies. Posa èmfasi sobretot en l’impacte sobre patrons i estructures estables en certs productes culturals, tot posant a prova la resistència del llenguatge com a codi o el so com a icona social.
- Mónica Rikić, artista electrònica. Desenvolupa la seva pràctica mitjançant el codi i l'electrònica creativa, combinant-los amb objectes no digitals per crear projectes interactius i instal·lacions robòtiques. El seu interès rau en l'impacte social de les tecnologies i se centra en el pensament crític al voltant de la intel·ligència artificial.
- Txalo Toloza-Fernández, performer, videasta, dramaturg i director d’escena. Després de formar-se com a videoartista a Santiago de Chile i com a performer i creador escènic a Barcelona, el 2005 crea l’estudi audiovisual MiPrimerDrop, especialitzat en el treball videogràfic aplicat a les arts vives. El 2015 crea, juntament amb Laida Azkona Goñi, la companyia AzkonaToloza, focalitzada en la producció de documentals per a l’escena.
- Kris Verdonck, artista. Les seves creacions transiten un terreny híbrid entre teatre i arts visuals, dansa i arquitectura. A partir de nombroses fonts d’inspiració literàries i tecnològiques, la seva feina aprofundeix en l’expressivitat dels objectes i les màquines, tot obrint el camp de la performance a cossos i poètiques que van més enllà del cos humà.
- i altres col·laboradors puntuals.
Coordinació tècnica:
- Sergio Roca, cap tècnic. Format a l’Escola de Mitjans Audiovisuals i al Taller de Tecnologia de l’Espectacle, ha treballat com a director tècnic amb creadors com Pere Faura, Pep Tosar, Núria Guiu o Eulàlia Bergadà. També ha estat cap tècnic de La Caldera i l’Antic Teatre.
Programa:
- Mòdul 1. Pensar la tecnologia:
Reflexió teoricopràctica sobre les arts en viu i les tecnologies digitals, a partir dels conceptes d’agència i sensibilitat. Aquest mòdul proposa un eixamplament d’horitzons pel que fa a entendre les capacitats de la tecnologia en el món on vivim, i combina sessions de treball amb docents del postgrau amb tallers impartits per col·laboradors externs.
- Mòdul 2. Interacció i escena:
Aproximació pràctica al disseny de sistemes interactius aplicats a les arts en viu. Introducció a Max i Arduino. Principis bàsics d’electrònica, programació, sensors i protocols de comunicació.
- Mòdul 3. Artefactes lumínics:
La il·luminació més enllà dels dispositius tradicionals: sistemes led, protocols midi i artefactes autoconstruïts. Disseny i programació de sistemes lumínics interactius.
- Mòdul 4. Imatge en viu:
Aplicacions de generació i control de la imatge en escena. Familiarització amb sistemes de transmissió, projecció i interacció, a través dels softwares especialitzats QLab, Resolume i Processing.
- Mòdul 5. Creació sonora:
Experimentació amb micròfons, altaveus, instruments i dispositius electrònics. Familiarització amb el software d’edició i manipulació en viu Ableton Live. Aplicacions artístiques a la creació d’espais sonors i dissenys envolvents.
- Mòdul 6. Tallers artístics:
Tallers experimentals guiats per artistes en actiu, que van des de la reflexió sobre el dispositiu i la participació fins a la construcció d’autòmats sonors, passant per la generació i modificació d’imatges a través d’intel·ligència artificial.
- Mòdul 7. Projecte de recerca:
Al llarg del postgrau, els alumnes disposaran de diversos períodes i recursos per dur a terme un o diversos projectes de recerca personal, on tindran l’ocasió d’aprofundir artísticament en les seves pròpies preguntes i interessos. Els projectes de recerca comptaran amb l’acompanyament conceptual i tècnic de diversos docents del postgrau.