2.4.2024
El Postgrau d’escena i tecnologia digital de l’Institut del Teatre finalitza aquesta setmana d'abril el cicle "Pensar la tecnologia: escoltar balenes i ballar amb robots", unes sessions mensuals obertes al públic i impartides per professionals de prestigi en l’àmbit de les tecnologies i les arts escèniques.
La quarta sessió serà divendres 5 d’abril amb Paul Vanouse, artista tecnocientífic, professor i director del Coalesce Center for Biological Art de la Universitat de Buffalo. Vanouse fa anys que utilitza l’art per dur a terme recerques científiques poc convencionals que arriben fins al nucli del nostre ADN per desestabilitzar les nostres idees preestablertes de què vol dir ser humà, o disposar d’una identitat individual, racial o nacional. Ens acompanyarà online per parlar sobre les interseccions entre art, biologia i tecnologia.
El cicle finalitzarà el dissabte 6 d’abril al Graner, on es durà a terme una sessió oberta d’intercanvi amb diverses artistes residents del Graner, en la modalitat d’Investigació en Espai Escènic. En aquest sentit, es parlarà sobre la il·luminació, el so i l’artefacte com a mitjans autònoms de treball, i coneixerem les seves diverses experiències amb l’exploració de noves formes de tractar l’espai i comunicar-se amb el públic.
La primera sessió d'aquest cicle va ser divendres 12 de gener, a la sala Scanner i a càrrec de l'enginyer expert en bioacústica Michel André, professor de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i director del Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB).
La recerca de Michel André es centra en el desenvolupament de tecnologies acústiques per entendre i controlar com els sons produïts pels humans viatgen a través del medi marí i com impacten en els éssers vius que l’habiten. Sota l’aigua, la contaminació acústica causa efectes fisiològics i patològics, així com pertorbacions del comportament i comunicació dels animals marins. En aquesta primera sessió oberta del Postgrau en Escena i Tecnologia Digital, es vol entendre què vol dir pensar amb tot el cos, i acostar la nostra sensibilitat a com hi sent una balena.
La segona sessió, divendres 2 de febrer, a l’Auditori, la va dur a terme Dries Verhoeven, artista escènic i visual, i membre de l’Akademie van Kunsten.
L’obra de Dries Verhoeven, un creador imprescindible en l’actual panorama europeu, oscil·la constantment entre el teatre i la instal·lació, entre l’expectació i la implicació, entre l’organicitat i l’artefacte. La seva feina s’ha anat endinsant cada cop més en la indagació de formes de relació i fisicalitat dins d’un medi cada cop més digital, on conviuen androides, presències virtuals i humans domesticats. La conferència, online, va servir per conèixer amb més detall els seus projectes.
Al març, el divendres 1 de març a l'Auditori, ens va acompanyar la investigadora en robòtica i titelles Irene Alcubilla Troughton, doctoranda de la Universitat d’Utrecht i membre del grup de recerca Acting like a Robot.
Què implica actuar com un robot? Són capaços de fluir, d’improvisar? Com prenen vida a escena i en la performance del dia a dia? Des del punt de vista del cos, i en col·laboració amb diversos grups de teatre d'objectes, Irene Alcubilla Troughton està investigant com els robots aconsegueixen ser expressius i les formes de cocreació amb els humans que fan possibles. Un punt de trobada necessari entre les noves preguntes de la robòtica i la intel·ligència artificial i les preguntes que fa centenars d’anys que els titelles ens ajuden a contestar.
Totes les sessions són gratuïtes i obertes al públic.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar