Logo Institut del Teatre

López Esteve, Oriol

Comparteix

Departament: Teoria i història de les arts escèniques (TEO)

Any d’inici de docència a l'Institut del Teatre: 2022

Formació acadèmica:

  • Actualment cursa un doble doctorat internacional, supervisat per Marta Segarra (CNRS) i Victoria Pérez Royo (Unizar): 
    • Doctorat en Estudis de Gènere (Arts) a la Universitat Paris 8 Vincennes–Saint-Denis, dins del Laboratoire d’Études de Genre et de Sexualité (LEGS).
    • Doctorat en Filosofia (Estètica i teoria de les Arts) a la Universitat de Saragossa.
  • Màster en Construcció i Representació d’Identitats Culturals per la Universitat de Barcelona.
  • Títol superior d'Art Dramàtic (especialitat direcció escènica i dramatúrgia) per l'Institut del Teatre de Barcelona.
  • Ha realitzat diversos cursos de dramatúrgia de dansa, teoria dramàtica, història de l'art i psicoanàlisi.

 

Experiència professional:

  • Dramaturg i investigador escènic.
  • L’any 2015 cofunda el col·lectiu teatral Ça Marche amb el qual signa la dramatúrgia i la coautoria de la «Trilogia del fill»: Ça va (2016), Ta gueule (2017) i Silence (2017). Les seves peces s’han pogut veure en teatres i festivals nacionals (Sala Hiroshima, Festival T.N.T., Festival 10-Sentidos) i internacionals (BeFestival). Amb Ça Marche desenvolupa una investigació sobre els intèrprets amateurs i, especialment, sobre la performativitat dels infants en escena, participants principals de les seves peces. A través d’aquesta recerca escènica, en conjunció amb la textualitat, ha tractat de reflexionar sobre els processos d’emancipació, així com les relacions de poder i de perversió del món adult sobre el món dels infants.
  • Paral·lelament, des de 2015 es forma i treballa com a dramaturg per a projectes dansístics amb diverses artistes.
    Col·labora estretament amb el coreògraf Joaquín Collado, amb el qual treballa com a dramaturg als projectes Hacia un sol negro (2024), Zoo! (2021), Crisálida (2019) i Nereo ahogándose (y las Nereidas) (2018). Aquestes peces s'han estrenat i s'ha pogut veure, entre d'altres llocs, al Mercat de les Flors, Festival Grec, Temporada Alta, Dansa València, a Nuit Blanche Bruxelles o al Teatre El Musical de València.
  • També destaca la seva col·laboració amb la coreògrafa Paula Serrano. Amb ella signa la dramatúrgia de les peces Hi ha una manera (2022), Sexy Suggestion (2022) i Antes de que todos lo sepan (2021), que s'han pogut veure a la Sala Hiroshima, La Casa Encendida i el festival Dansa València

 

Experiència investigadora:

  • Ha publicat:
    • El llibre Flexionar la diferència sexual amb els cossos: escriptura i cos textual en la dansa (Edicions UB, 2023).
    • L’article "Analphabetic Writing: Choreography After Derrida" a Word and Text (2024, vol. 14, en premsa).
    • La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" a les Actes del VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa (en premsa).
    • L’article "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" a Estudis Escènics (2023, núm. 48).
    • La ressenya "Lettres de Fuite. Séminaire 2001-2004 d’Hélène Cixous" a Lectora: revista de dones i textualitat (2022, núm. 28).
    • Diversos textos crítics i de mediació sobre coreògraf.e.s actuals per al Blog del Mercat de les Flors i, properament, per a Recomana.cat.
  • Ha presentat:
    • La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" (2024) al VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa.
    • La comunicació "Caring for the Wound: the Temporalities and Materialities of Trauma in Alice Birch and Hélène Cixous" (2024) coautorada amb Alba Knijff (UB) al IX Congrés Internacional de Joves Investigadors en Estudis Teatrals (CIJIET)i II Congrés TEATRALS.
    • La comunicació "Polyglo(u)sser. La pluralité dans les Cahiers du GRIF" (2023), coautorada amb Teresa Hoogeveen (UB) al col·loqui "50 ans des Cahiers du GRIF" (Maison Amazone, Bruxelles).
    • La comunicació "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" (2022) al Simposi Internacional d’Estudis Escènics "Dramatúrgies de la dansa".
  • Com a investigador sobre arts escèniques ha coordinat el seminari «Escenes de la diferència», recolzat per ADHUC—Centre de Recerca Teoria, Gènere i Sexualitat de la Universitat de Barcelona.
  • L'any 2021 l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural li atorga la beca per a la recerca i la innovació en els àmbits de les arts visuals, dels nous sectors creatius, de les arts escèniques, de la música i del pensament.

  • En el camp de la docència: és professor de l’ESAD de l'Institut del Teatre de Barcelona on imparteix l'assignatura «Història i teoria de la literatura dramàtica». També és professor del CSD on imparteix l'assignatura de «Crítica de la dansa». També col·labora en el Diploma Universitari en Ciència, Tecnologia i Societat a la Universitat Politècnica de Catalunya, impartint l'assignatura «Arts escèniques».

 

Projectes i col·laboracions:

  • El 2021 va participar en el procés de documentació i gravació del documental «Història potencial de Francesc Tosquelles. Catalunya i la por» de Mireia Sallarès, conjuntament amb Joana Masó, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
  • Ha col·laborat activament en l'àmbit de la mediació i la relatoria per al Festival de dansa Paisaje (Villamalea, Espanya).

 

Premis i reconeixements:

  • Ha guanyat el Premi Teatre Llliure - UB al millor TFM de Teatre Contemporani, atorgat pel Teatre Lliure i la Facultat de Comunicació i Filologia de la Universitat de Barcelona (Màster CRIC i Contemporary British Theatre Barcelona).

 

Línies de recerca:

  • La pràctica i teoria de la dansa, especialment els debats ontològics de la dansa contemporània i la relació entre subjectivitat, sexualitat i formes dansístiques.
  • La deconstrucció i el pensament de la diferència, i la seva relació amb les arts escèniques.
  • Altres històries de les arts escèniques i de la literatura dramàtica del segle XIX a la contemporaneïtat.
  • Altres formes d'escriptura en la literatura dramàtica contemporània i el seu rol en la deconstrucció de la forma dramàtica des del segle XIX.

Dades de contacte

email

lopezeo@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • Oriol Lopez Esteve.jpeg

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x