Logo Institut del Teatre

Fratini, Roberto

Comparteix

Departament: Teoria i història de les arts escèniques

Any inici docència a l’Institut del Teatre: 2007

Formació acadèmica:

Lettere e filosofia (amb homologació de llicenciatura a Espanya), Università Statale di Pisa,  2000

Doctorat en Filologia Catalana (Arts Escèniques) UAB - Institut del Teatre, 2011

Experiència professional:

Dramaturg i teòric de la dansa.

Després de formar-se com assistent en l'Ensemble de Micha Van Hoecke, va col·laborar com dramaturg o assessor amb diferents coreògrafs entre Itàlia, França, Espanya, Alemanya, Grècia i Suïssa (Caterina Sagna Dance Company, Paris: Petites Soeurs (2001), Rélation Publique (2002), Heil Tanz (2003), Basso Ostinato (2005), P.O.M.P.E.I. primo scavo (2007), P.O.M.P.E.I. deuxième fouille (2008); Nuda Vita (2011); Bal en Chine (2012). Cie. Philippe Saire, Lausanne: Je veux bien vous croire (2010), Black Out (2011), La nuit transfigurée (2012) La dérive des continents (2013), Néons (2014), Utopia mia (2015), Cut (cr. 2016), Salle de fêtes (2021). La Veronal, Barcelona (cor. Marcos Morau): Islandia (2012); Siena (2012); Nippon Koku (2014); Edvard (2015); Voronia (2015); Le surréalisme au service de la révolution (2016); Pasionaria (2018); Sonoma (2020); La belle au bois dormant (2022). Taiat Dansa, Valencia (Cor. Inma García, Meritxell Barberà): Vamos a a hacerte bailar: persiguiendo a Patti Smith (2012); Barba Azul (2014); Still Life (cr. 2016); Man Ray (2017); El Amor (2021). Alexandra Waierstall, Düsseldorf: Matter of ages (2014). Aerites dance Company, Atenas (cor. Patricia Apergi): Planites (2013), Cementary (2016). La Spina, Lyon (dir. Silvano Voltolina): Marx, un comte d'hiver (2012), Indra, un rêve de Strindberg (2013); Le monde foutu par les gamins (cr. 2016); ID +/- (2018), Fellini/folies (2022). FFF Roger Bernat: Pendiente de voto (2013); Desplazamiento del palacio de la Moneda (2014); Numax-Fagor-Plus (2014); We need to talk (cr. 2015), No se registran conversaciones de interés (2018), Flam (2019); Terra Baixa (2022), Dormifestació (2022). Cie. Inesperada (cor. Germana Civera), Montpellier: Fueron(n) (2008); Splendeur Inespérée (2009). Rocío Molina: Vinática (2012). Sol Picó: WW - We Women (2015) Malqueridas (cor. Lipi Hernández), Barcelona: Cordón 111 (2010). Cocoon Dance (cor. Rafaele Giovannola), Bonn: Pieces of me (2013); What about Orfeo (2015). Laurent Gachoud, Lausanne: Constellation Cendrillon (2015).Olga Mesa, Strasbourg: Carmen/Shakespeare (2015-2016); La mesa propia (2022); Amaranta Velarde, Barcelona : Desbordes, (2022), María Jurado, Barcelona: Black Sun (2022); Julie Dossavi, Poitiers: La Joujou (2017).  

Els seus treballs han estat representat als principals festivals de dansa i tetares europeus (entre altres: Théâtre de la Bastille, Paris; Théâtre de la Ville, Paris; Biennale de la Danse, Lyon; Montpellier Danse; Summa Flamenca, Madrid; CDN, Madrid; Les Eclectiques, Blois; Tanz im August, Berlin; Mercat de les Flors, Barcelona; The Place, London; Festival Fringe, Madrid; Impulstanz, Wien; SESC, Sao Paulo; Théâtre de Chaillot, Paris; Sadler's Wells, London; Tanzmesse, Düsseldorf; Kalamata Festival; Pôle Sud, Strasbourg; Festival Grec, Barcelona; Roma Europa Festival; Napoli Teatro Festival Italia; Festival Diez Sentidos, Valencia). 

Ha comissariat entre 2010 i 2013 la xarxa de formació "Dramaturgie Chorégraphique" de la Société des Auteurs Suisses.

Autor dels llibres: “A Contracuento. La danza y las derivas del narrar” (2012, Mercat de les Flors, Barcelona); “Filosofía de la Danza” (2012, Universitat de Barcelona) i “El cuerpo incalculable. William Forsythe, Gerald Siegmund y los diferenciales de la danza” (Mercat de les Flors, Barcelona, prev. 2018).

Autor dels poemes “Nodo Parlato”, publicats el 1999 per Crocetti. També ha  publicat articles i assajos en varies revistes del sector.

És actualment docent de Teoria de la Dansa al CSD de Barcelona (Institut del Teatre), on imparteix diferents assignatures d'Història, Teoria i Anàlisi del Repertori . Responsable del Mòdul de Metodologia de la Investigació en Dansa en el MUET (Institut del Teatre - UAB).

Va ser professor en la Università Statale de Pisa i en la Università degli Studi dell'Aquila. Ha impartit  masterclass, workshops i conferències sobre teoria i dramatúrgia en diferents entitats acadèmiques i teatrals a Espanya i a l’estranger (entre altres: UB, Barcelona; CCCB Barcelona; Université Lyon; ADC, Ginebra; Mercat de les Flors, Barcelona; Hochschule der Kunst, Berna; Tanzhaus, Zurich;  Pôle Sud, Strasbourg; Les îles de Danse, Paris; Tanzhaus, Düsseldorf; Tanzquartier, Wien; Bunker, Lljubljana; UFR Arts, Strasbourg; Museo de Arte Reina Sofía, Madrid; Royaumont Danse, Paris; CRT, Milano; DAMS, Bologna; Mov's Galicia; Mov's Madrid; FUESCYL Valladolid; La Bellone, Bruxelles; UCL Louvain), i ha publicat articles i assajos a varies revistes del sector.

Projectes / col·laboracions:

Membre del grup d’investigació Iconodansa amb seu a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona

Premis i reconeixements:

  • Premi de la Société des Auteurs Français per “Petites Soeurs”, 2002. 
  • Grand Prix de l'association de Critique de Danse à la chorégraphie de l'année per “Basso Ostinato”
  • Premi Ciutat de Barcelona, 2009
  • Premi FAD Sebastià Gasch, 2013, per la seva trajectòria artística i intel·lectual

Dades de contacte

email

fratinir@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • fratini-roberto.jpg

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x