Logo Institut del Teatre

Rosich, Marc

Comparteix

Departament: Dramatúrgia, escenificació i coreografia

Formació acadèmica:

Llicenciat en Periodisme (UAB) i en Traducció / Interpretació (UAB, traducció del català a l’anglès i l’àrab), s’ha format en l’escriptura dramàtica a l’Obrador de la Sala Beckett.

Experiència professional:

Dramaturg, director d’escena i traductor.

Com a dramaturg i director d’escena, ha estrenat, entre altres, els textos següents: Isadora a l’armari (Festival Grec 2022 – Sala Atrium / Teatre Akadèmia), Ocaña, reina de las Ramblas (Sala Beckett / Escenari Brossa, Premi de la Crítica 2020 al millor espectacle musical), Jacuzzi (Sala Flyhard), ASAP (Sala Atrium), Ocaña, Königin der Ramblas (Neuköllner Oper, Berlin), Àries de Reservat (Temporada Alta / La Seca), A tots els que heu vingut (TNC), ¿Qué fue de Andrés Villarrosa? (Maldà), A mí no me escribió Tennessee Williams (Fira Tàrrega).

Com a dramaturg, ha estrenat, entre altres, Les nits de Salustiana (La Máquina Teatro, València),  De tritons i sirenes (dins La fragilitat dels verbs transitius, Festival Grec), Limbo (Gaudí Teatre), Car Wash (Romea – Stuttgart), Rive Gauche (Sala Muntaner), De Manolo a Escobar (Gira nacional), N&N (Sala Beckett), Party Line (Sala Beckett), Surabaya (Romea, Finalista Premi Fundació Romea 2004), Copi i Ocaña al purgatori (Tantarantana).

Ha col·laborat amb Calixto Bieito com a codramaturg en infinitat de projectes internacionals, entre els quals, Leonce und Lena (Dunkle Nacht der Seele) de Büchner (Residenz Theather, Munich), Forests a partir de Shakespeare (CDN, Barbican Londres, Birmingham), Camino Real de Tennessee Williams (Goodman theatre, Chicago), El gran teatro del mundo de Calderón (Freiburg), Don Carlos de Schiller (CDN, Mannheim), Voices (Betty Nansen Teatret, Copenhaguen), Plataforma de Houellebecq (Romea, Festival Edimburg) i Tirant lo Blanc de Joanot Martorell (Romea, Berlin, Frankfurt, Premi de la Crítica de Barcelona a la millor dramatúrgia 2008).

Com a director d’escena també ha signat els muntatges següents: La tempesta de Shakespeare (Pàrking Shakespeare), Les alegres casades de Windsor de Shakespeare (Pàrking Shakespeare) i Woyzeck de Büchner (Sala Beckett, Pàrking Shakespeare). També ha signat la posada en escena de les produccions d’Òpera de Butxaca i Nova Creació SIS SOLOS SOLES (Gran Teatre del Liceu), Diàlegs de Tirant e Carmesina (Festival de Peralada / Gran Teatre del Liceu, música Joan Magrané) i 4Carmen (Festival de Peralada). També s’ha encarregat de la posada en escena de l’espectacle líric per a María Bayo Divina Cleopatra (Teatre Poliorama), de les peces líriques de Granados Gaziel i Picarol (Auditori Enric Granados), de l’òpera Dido & Aeneas de Purcell (Cor Jove de l’Orfeó, Palau de la Música), així com del Concert de Sant Esteve del Palau de la Música 2016.

Ha escrit i dirigit els espectacles infantils La bruixa de la tramuntana amb música de Carles Pedragosa a partir del conte de Miquel Berga (Teatre Lliure), Renard amb música de Clara Peya  a partir de Ramon Llull (Teatre Lliure, Premi de la Crítica 2016 al millor espectacle familiar / Premi Butaca teatre familiar 2016) i La dona vinguda del futur amb música de Guille Milkyway (TNC, Premi Butaca teatre familiar 2013).

Ha signat el llibret de musicals com ara L’alegria que passa a partir de Rusiñol (amb música d’Andreu Gallén, DAGOLL DAGOM, Teatre Poliorama), La infanticida a partir de Víctor Català (amb música de Clara Peya, Premi de la Crítica 2021 al millor espectacle musical) i Fang i setge (juntament amb Josep Pedrals i Marc Angelet, amb música de Salvador Brotons, Teatre Victòria), així com dels monodrames Darrer missatge, amb música de Mario G. Cortizo i No és res urgent amb música d’Agustí Charles (dins de SIS SOLOS SOLES, Gran Teatre del Liceu). També ha escrit el llibret de les òperes Diàlegs de Tirant e Carmesina (Festival de Peralada / Gran Teatre del Liceu, música Joan Magrané),  Cantos de Sirena / Das Lied der Frauen vom Fluss (Theater Luzern, Köln Oper, música Howard Arman, dir. Carlus Padrissa / Fura dels Baus) i Bazaar Cassandra (Neuköllner Oper, Berlin, música Enric Palomar). Ha signat també el llibret de la cantata infantil Rambla Llibertat (Cantània - L’Auditori), amb música d’Albert Carbonell. Per al compositor Agustí Charles, ha signat els llibrets Andrómeda encadenada (a partir de poemes de Fátima Frutos), Java Suite (Festival Peralada / Theater Basel), LByron (Gran Teatre del Liceu, Staatstheather Darmstadt) i La Cuzzoni (L’Auditori / Staatstheater Darmstadt). Ha escrit i dirigit espectacles de divulgació de música clàssica, Va de Banda o Pierrot a la lluna (Servei Educatiu de l’Auditori).

Com a traductor, i amb la col·laboració de l’Institut del Teatre, ha publicat amb l’Editorial Prometeu, l’obra completa del dramaturg britànic Joe Orton, en dos volums (Tot el teatre I i Tot el teatre II). Per a la mateixa editorial, actualment prepara la publicació recent de la traducció d’una selecció de peces inusuals de Tennessee Williams sota el títol de Teatre maleït. Ha estrenat al Gran Teatre del Liceu la seva traducció al català de l’òpera El monstre al laberint, amb música de Jonathan Dove i llibret d’Alisdaire Middleton.

A més ha estrenat, entre altres, les traduccions teatrals de Si mireu el vent d’on ve de Nell Leyshon (Teatre Lliure), La febre de Wallace Shawn (Teatre Lliure) i Rosencranz i Guildestern són morts de Tom Stoppard (Sala Beckett). Ha firmat les versions de Falstaff a partir d’Enric IV i Enric V de Shakespeare (CDN), La tempesta de Shakespeare (Pàrking Shakespeare), Les alegres casades de Windsor de Shakespeare (Pàrking Shakespeare), Las dos bandoleras de Lope de Vega (Cia Teatro Clásico), Woyzeck de Büchner (Sala Beckett, Pàrking Shakespeare), L’odissea d’Homer a partir de Carles Riba (Festival Grec) i Hedda Gabler d’Ibsen (Teatre Lliure). Així com també ha estat l’adaptador al teatre dels textos narratius Fuegos de Yourcenar (Mérida / Festival Grec), Mequinensa a partir de Jesús Moncada (TNC), Pedra de Tartera de Maria Barbal (TNC), i Mort de Dama de Llorenç Villalonga, juntament amb Rafel Duran (TNC).

Les seves obres publicades es poden trobar a:

Teatre reunit (Arola / TNC)

Teatre Trans (i altres textos no normatius) (Ed Comanegra / Institut del Teatre)

            (Recull de Limbo, A mí no me escribió Tennesse Williams,

            De tritons i sirenes, Ocaña, reina de las Ramblas)

A tots els que heu vingut (Arola)

Car Wash (Arola)

Rive Gauche (Arola)

Party Line (En Cartell)

La Cuzzoni (Arola)

Copi i Ocaña al purgatori (En Cartell)

Surabaya (Arola)

Com a docent, imparteix classes de dramatúrgia a l’ESAD Institut del Teatre i a l’Obrador de la Sala Beckett.


Dades de contacte

email

rosichmm@institutdelteatre.cat

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x