Logo Institut del Teatre

Catalunya guanya un Premi d’Art en la Quadriennal d’Escenografia de Praga 2023 per la instal•lació Crop

Comparteix

13.6.2023

Crop, instal·lació presentada a la secció «Països i regions» per Catalunya a la PQ23. Fotografia: Joan Martínez Riera

Aquest dimarts 13 de juny al vespre s’han lliurat els premis corresponents a la 15a edició de la Quadriennal d’Escenografia de Praga, en la qual Catalunya, sota el lideratge de l’Institut del Teatre, ha estat guardonada amb un dels premis per la instal·lació Crop, presentada en la secció de «Països i Regions». En concret, Crop ha guanyat el Premi d’Art a la instal·lació més sensible socialment. La instal·lació és una creació dels escenògrafs i figurinistes Albert Pascual i Carlota Ricart, i de la directora escènica i dramaturga Raquel Cors, tots tres graduats a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre.

La Quadriennal d’Escenografia de Praga (PQ23), l’exposició internacional d’escenografia més important del món, s’està celebrant a la capital de la República Txeca des del 8 de juny i finalitzarà el proper diumenge 18 de juny. L’Institut del Teatre, des de l’especialitat d’Escenografia, participa a la Quadriennal des de l’any 1987.

La participació de Catalunya a la Quadriennal 2023 és una iniciativa de l’Institut del Teatre, coorganitzada amb l’Institut Ramon Llull.

Reconeixement a la distopia i a la natura

El jurat de la PQ ha reconegut la instal·lació de la delegació catalana per estar basada en una distopia que té lloc en un teatre real, així com per l’ús de materials naturals i d’organismes vius.  

Una de les comissàries de la PQ23-Catalunya i docent de l’ESAD de l’Institut del Teatre, Marta Rafa, junt amb Carlota Ricart, membre de l’equip creador de Crop, han recollit el premi i han agraït als seus equips la seva “dedicació, perseverança i amor pel projecte”.

Crop és una instal·lació que se situa en un futur més enllà del 2053 i que es desplega a partir de les restes d’indumentària i vestuari que queden de les vides i ficcions que han transitat els espais del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) entre l’any 1996, any de la seva fundació, i el 2053, any on, per algun motiu que queda obert a l’especulació de cadascú, la vida d’aquest espai ha sofert una interrupció o forta transformació en la seva existència.

Es tracta d’una instal·lació interactiva on s’apleguen piles de roba, teixits i altres peces de vestuari i indumentària en diferents estats de descomposició, coberts de fongs, molsa, germinats i bacteris. El públic pot posar-se uns auriculars, agafar una lupa i descobrir a través de diversos codis QR vinculats a les diferents restes una guia sonora que l’ajuda a submergir-se en tota una sèrie de realitats, contradiccions i experiències vinculades al pas del temps al TNC. 

La proposta se centra en el TNC com a símbol i representació d’una cultura, societat i país i parteix de l’arqueologia contemporània per la seva capacitat de connectar passat, present i futur i mirar la nostra època des d’una altra perspectiva.

L’artista Sara de Ubieta, que ha col·laborat amb l’equip de creadors de la instal·lació en el tractament dels teixits, va oferir el 9 de juny dos xerrades-taller en el marc de la PQ per explicar els processos que s’han utilitzat per tractar els teixits.

En la secció de «Països i Regions» també han resultat premiades en diferents categories les instal·lacions de Xipre, República Txeca, Hongria, Brasil, Tailàndia, Armènia i Sèrbia.

Premi en la PQ2019

En l’edició de la Quadriennal de Praga de 2019, Catalunya també va ser guardonada amb el premi a la millor instal·lació en la secció de «Països i Regions» per Prospective Actions (Catalunya 2004-2018)creació de les escenògrafes Laura Clos "Closca" i Xesca Salvà, i els dramaturgs Marc Villanueva i Pau Masaló, tots ells graduats de l’Institut del Teatre.  

El jurat de la PQ va reconèixer la instal·lació de la delegació catalana per ser una escenografia de «sabotatge, d’acció política, revolució i protesta». Alhora va destacar que l’obra examinava des de molts punts de vista la relació entre disseny i democràcia.

Prospective Actions (Catalunya 2004-2018) convidava el públic a jugar i prendre consciència sobre els enfrontaments entre les estructures de poder i la societat. La proposta tractava sis conflictes urbans succeïts entre el 2004 i el 2018 a Catalunya, com l’ocupació el 2004 de la Catedral de Barcelona per part d’immigrants sense papers, les accions per aturar el Parlament el 2011, el desallotjament de Can Vies el 2014 i el del banc expropiat el 2016, el referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre de 2017 i les manifestacions amb motiu de la sentència de la Manada.

Participació catalana 2023

La presència de Catalunya en la PQ23 s’ha concretat també amb la instal·lació El cant de la Sibil·la, que s’ha presentat a la secció «Estudiants». Es tracta de la proposta de Quim Palmada, Pol Roig i Mireia Sintes, alumnes de l'Escola Superior d'Art Dramàtic (ESAD) de l'Institut del Teatre.

La instal·lació és una interpretació lliure del cant litúrgic de la Sibil·la que cada solstici d’hivern profetitza la fi del món. La Sibil·la és una figura mitològica de l’antiga Grècia que evoluciona amb el cristianisme i arriba fins als nostres temps.

L’estructura, que és transitable pels visitants, es compon d’una bastida fixa i un element mòbil en suspensió en forma de campana que representa la capa de la Sibil·la. Durant quatre cops al dia (a les 11 h, 13 h, 15 h i 17 h) es desenvolupa una acció en la instal·lació durant la qual el públic hi pot participar activament, i d’alguna manera jugar a imaginar-se el destí de la humanitat.

D’altra banda, Catalunya també ha participat en la secció «Fragments II» de la Quadriennal de Praga, on s’exhibeixen maquetes, miniatures i tota mena de representacions tridimensionals a petita escala d’espectacles o projectes escènics. En concret, s’ha presentat la maqueta que l’escenògrafa Montse Amenós va construir per Patetisme il·lustrat, l’últim espectacle de Carles Santos.

Un aparador de rellevància internacional

La Quadriennal de Praga, que se celebra cada quatre anys des de 1967, constitueix una plataforma internacional de trobada i intercanvi entre professionals, estudiants, escoles, arquitectes, pedagogs, investigadors i públic interessat en el món del disseny escenogràfic en el sentit més ampli de la paraula. Enguany han presentat les seves propostes més d’un centenar d'equips de 59 països i regions que han aplegat fins a 2.000 artistes.

L’Institut del Teatre, des de l’especialitat d’Escenografia, ha liderat des de l’any 1987 la participació a la Quadriennal. Durant les set edicions compreses entre 1987 i 2011, ho va fer al capdavant de la delegació espanyola, i des del 2015 com a comissari de Catalunya. Així doncs, la del 2023 és la quinzena edició de la Quadriennal de Praga, la desena amb participació catalana i de l’Institut del Teatre, i la tercera en què Catalunya participa de forma autònoma.

Més informació sobre l'arxiu de la PQ23 Catalunya en aquest enllaç, i sobre les edicions anteriors aquí.


Continguts relacionats

  • L'equip de l'IT que ha viatjat a Praga
  • Detall de la instal·lació Crop. Fotografia: Joan Martínez Riera
  • Els visitants fan servir una lupa, el mòbil i uns auriculars per veure la instal·lació Crop. Fotografia: Joan Martínez Riera
  • El cant de la Sibil·la és la instal·lació presentada a la secció «Estudiants» de la PQ23. .Fotografia: Joan Martínez Riera

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x