7.6.2024
Una trentena d’alumnes de cinquè i sisè curs del Conservatori Professional de Dansa (CPD) de l’Institut del Teatre ballaran a la Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), en el marc del projecte educatiu “El Museu Dansat”. Els joves ballarins i ballarines interpretaran diverses peces coreogràfiques que han concebut inspirant-se en els sentiments i les emocions que els han transmès algunes obres de la col·lecció d’art modern del museu.
Les actuacions, obertes al públic i gratuïtes, es duran a terme en tres úniques sessions el diumenge 7 d’abril (12.30 h), el dissabte 27 d’abril (16.30 h) —actuació vinculada a la celebració del Dia Internacional de la Dansa—, i el dissabte 15 de juny (17.30 h). En cada jornada es podran veure entre dotze i setze coreografies interpretades en solos, duets o grups. A més de les catorze coreografies creades expressament per al projecte, els ballarins i les ballarines també interpretaran alguna peça del repertori de l’escola. Totes són peces de les tres especialitats de dansa que s’estudien al CPD (dansa Clàssica, Contemporània i Espanyola). Més informació del projecte en aquest vídeo-teaser del nostre canal de Youtube.
Aquesta és la primera vegada que el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) i el Conservatori Professional de Dansa (CPD) han unit forces per crear una proposta de diàleg entre les arts plàstiques i les arts escèniques d’aquesta dimensió i característiques. Hi va haver una experiència prèvia l’octubre de 2023 en el marc de la celebració del «Viu Montjuïc», durant la qual diversos alumnes del CPD van ballar a l’espai exterior del MNAC.
El projecte “El Museu Dansat” però, va molt més enllà quant a la implicació d’ambdues parts per aconseguir un doble objectiu. D’una banda, donar a conèixer el patrimoni artístic del MNAC a l’alumnat del CPD per augmentar el nivell cultural dels estudiants i, d'altra banda, reforçar el paper del museu com espai de treball amb les comunitats educatives. Tanmateix, des del CPD també s’aposta per crear sinergies amb altres institucions per complementar l’aprenentatge de l’alumnat i fer difusió del seu talent.
Fases del projecte
El projecte es va engegar l’octubre de 2023, i des d’aleshores s’han dut a terme diferents accions. En primer lloc, la setantena d’estudiants de cinquè i sisè del grau professional de dansa del CPD —que alhora cursen els estudis de batxillerat en Arts Escèniques al mateix centre— van fer una sessió d’observació i conversa al MNAC per conèixer les obres d’art exposades i el seu simbolisme. Durant la visita, l'alumnat també va tenir l’oportunitat d’observar i passejar lliurement pel museu per buscar la connexió personal amb alguna de les obres, ja fos per la temàtica, la composició, l’ús del color o qualsevol altre detall que els cridés l’atenció.
La següent fase va ser el procés de creació d’una breu coreografia inspirada en les sensacions i estímuls experimentats per interpretar l’art a través dels seus cossos.
Els motius i fonts d’inspiració de l’alumnat han estat múltiples. Per exemple, una estudiant de dansa contemporània ha creat una coreografia a partir de la desolació humana, el caos i la desesperació que li va provocar l’obra El bombardeig d’Enric Climent. D’altra banda, l’escultura La parella de Pablo Gargallo ha inspirat dues estudiants de dansa clàssica a concebre una coreografia on es barregen dolçor i plaer, amb l’embolcall d’una música estrident que simbolitza el bronze amb què està feta l’obra. Entre les peces de dansa espanyola, destaca la coreografia d’una estudiant inspirada en les formes lineals i la duresa que li va transmetre l’obra de Fernando Briones Al·legoria de l’afusellament de Federico García Lorca.
Els alumnes del CPD van interpretar les coreografies de creació pròpia al desembre al Teatre Ovidi de l’Institut del Teatre, en el marc dels anomenats Tallers lliures. Posteriorment a aquesta presentació pública, representants del MNAC i de l’Institut del Teatre van fer una selecció de les peces i se'n van elegir catorze, que són les que es presentaran entre l’abril i el juny a la Sala Oval del museu.
Reforç digital amb codis QR
Amb l’objectiu d’aprofitar els recursos de les noves tecnologies i ampliar la difusió del projecte “El Museu Dansat” entre els visitants del MNAC, tres de les catorze coreografies creades per l’alumnat del CPD es podran veure a través d’un codi QR que el museu posarà, a partir del mes de maig, al costat de les tres obres que van inspirar els ballarins i les ballarines. Les obres d’art en qüestió són l’escultura Torero ferit de Rossend Nobas; el retrat de Maria Sempere de l’artista Francesc Pausas i la pintura de Fernando Briones Al·legoria de l’afusellament de Federico García Lorca.
Els alumnes intèrprets de les tres coreografies van ballar les peces a la Sala Oval del MNAC una tarda de març durant la qual el museu era tancat al públic, i es van enregistrar en vídeo.
El projecte “El Museu Dansat” vol reforçar el paper del MNAC com a museu de referència en el treball amb les comunitats educatives de Catalunya i el paper del CPD com a un centre referent d’ensenyament de les arts escèniques en l'àmbit estatal i europeu. A més, amb aquesta col·laboració, el CPD també vol contribuir al creixement de l'alumnat a través d'experiències estètiques i culturals enriquidores, i apropar la dansa a col·lectius, entorns i espais habitualment allunyats de l’àmbit.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar