Logo Institut del Teatre

Postgrau en Arts Escèniques i Acció Social

Comparteix

DATES:  Del 4 d'octubre de 2024 al 7 de juny de 2025

INSCRIPCIÓ: Tancada

MATRÍCULA: Tancada


portada accio social

 

Dades bàsiques del curs

1- A qui s’adreça
2- Sortides professionals
3- Estructura
4- Calendari
5- Horaris
6- Direcció i coordinació
7- Programa
8- Títol
9- Preu
10- Inscripció
11- Matriculació
12- Places
13- Procés de selecció
14- Organització i lloc d’impartició
15- Consultes generals

1. A qui s’adreça: Educadors/es socials; mestres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat; professors/es de teatre, dansa i música; mestres d’educació especial; graduats en antropologia social i cultural, sociologia, ciències polítiques i humanitats; llicenciats; diplomats; altres titulacions superiors; monitors; treballadors socials; i, en general, tota persona interessada en les arts escèniques com a mitjà d’empoderament i transformació personal i de grup.

2. Sortides professionals: Pedagogia en centres d’ensenyament públics i/o privats, d’infantil, primària i secundària, centres cívics, de lleure, terapèutics, serveis d'atenció social, centres d’infants, adolescents i joves, centres penitenciaris, residències de persones grans i associacions veïnals.

3. Estructura: 7 mòduls (vegeu programació). Total crèdits: 15 ECTS

4. Calendari: Del 4 d'octubre de 2024 al 7 de juny de 2025. Vegeu calendari de sessions.

5. Horaris: Divendres de 17:00 a 22:00 i dissabtes de 10:00 a 20:00. La modalitat d’impartició de les classes serà presencial sempre i quan ho permetin les directrius marcades per les autoritats sanitàries.

6. Direcció i coordinació: Ester Bonal, directora de Xamfrà i professora del departament de Pedagogia a l’ESMUC, i Pepelú Guardiola, actor, director i professor del departament d’interpretació de l’Institut del Teatre de Barcelona.

7. Programa: Detallat més avall

8. Títol: Postgrau de títol propi per l’Institut del Teatre

9. Preu: 1.650,00 € + 17 € d'assegurança. Descompte del 20% per a graduats de l'IT, del 25% per a estudiants de l'IT. L’Institut del Teatre es reserva el dret de suspendre el postgrau si no s’arriba al mínim d’alumnes matriculats i també de substituir algun professor i canviar dates si fos necessari per causes alienes al centre.

10. Inscripció: Oberta a partir de l'1 fins al 15 de juny, de forma online, a través de la Seu electrònica de l'Institut del Teatre. Cal un servei d'identificació digital reconegut: idCAT Mòbilcertificat digital o Cl@ve

Documentació a aportar:

  • Full d’inscripció
  • Currículum vitae
  • Fotografia mida carnet

11. Matriculació: Del 20 de juny al 10 de juliol. La matrícula només es podrà realitzar prèvia autorització de la Direcció del Postgrau. Un cop rebuda l'autorització, l'alumnat serà convocat en una data específica per tancar el procés de matrícula, via telemática.

12. Places: 21

13. Procés de selecció: El procés de selecció es farà per ordre de preinscripció, tenint en compte la formació acadèmica i l'experiència professional. 

14. Organització i lloc d’impartició: Institut del Teatre-Seu de Barcelona

15. Consultes generals: postgraus@institutdelteatre.cat 


 

Presentació 

Per al curs 2024-2025 l’Institut del Teatre i l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) presenten, conjuntament amb Xamfrà, Centre de Música i Escena del Raval, la 8a edició del Postgrau en Arts Escèniques i Acció Social, dirigit als graduats i professionals de l’àmbit de les ciències socials, de l’educació i de les arts escèniques i, en general, qualsevol persona interessada en les arts escèniques com a mitjà d'empoderament personal.

El postgrau capacita per a intervenir com a creadors, ajudants, promotors, productors, programadors, avaluadors o generadors de projectes d’arts escèniques aplicades a la comunitat en múltiples àmbits pedagògics i socials.

Context

En els últims anys són cada vegada més freqüents els projectes i actuacions socials i comunitaris que recorren a les arts escèniques per aconseguir millorar el seu impacte. Les propostes escèniques que es generen en contextos socials pateixen, però, sovint, de baixa qualitat artística, o bé han estat una còpia dels estàndards culturals més comercials sense comptar amb professionals que tinguin la possibilitat d'explorar altres expressions culturals i artístiques de major rellevància. És, doncs, summament important que els propis artistes que iniciïn el seu treball vinculant-se a aquests contextos hagin reflexionat i s'hagin enfrontat a les principals preguntes sobre la qüestió ètica: la relació de poder que existeix entre l'artista i el grup i viceversa, perquè aquestes propostes no acabin reproduint els mateixos mecanismes que van generar el problema social, i no arribin a ser contraproduents.

Docents

El postgrau té un quadre de professionals suficientment ampli i variat per poder tutoritzar adequadament projectes enquadrats en les arts escèniques aplicades i una àmplia possibilitat d’aplicació de projectes en contextos comunitaris reals en el territori.

  • Héctor Alonso, doctor en sociologia i educador de carrer.
  • Mireia Asensio, antropòloga social, educadora i especialista en arts escèniques aplicades en contextos educatius i comunitaris. Blog a l'enllaç
  • Xavier Bobés, creador escènic. Es defineix com autodidacta, apassionat de la poètica dels objectes, i investiga des de fa vint anys amb tot tipus d’objectes quotidians.
  • Constanza Brncic, coreògrafa i ballarina.
  • Marta Casas, antropòloga especialitzada en educació intercultural i en gestió de la diversitat i la convivència, professora a secundària i coordinadora d'El Teler de Música.
  • Jordi Cortés, ballarí, coreògraf i professor a la companyia Liant la Troca amb persones amb diversitat.
  • Joan Fargas, gestor cultural i músic, i actualment professor al grau de Producció i Gestió de l’ESMUC
  • Carles Fernández Giua, director de la companyia La Conquesta del Pol Sud.
  • Jordi Forcadas, professor de teatre d'intervenció social i director de l'escola Forn de Teatre Pa'tothom.
  • Eva Garcia, entitat comuArt, art sense límits. Directora artística de les “Jornadas sobre la inclusión social y las AAEE” de l’INAEM. “Opera Prima” Gran Teatre del Liceu.
  • David Martínez, cofundador i director de l'Associació Cultural La Nave Va (Teatre i transformació); actor i pedagog.
  • Alejandro Montes, graduat en Sociologia per la UAB  i membre del grup de recerca en Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS-UAB).
  • Raül Perales, productor executiu d'espectacles en viu i projectes per cinema i audiovisual
  • Quico Pugés, titulat superior per l’ESMUC en interpretació de violoncel i actualment professor a la mateixa institució
  • Òscar Rando, expert en disseny i gestió de projectes, especialment de projectes per ONL’s Motivació. Director de GATS (Grups Associats per al Treball Social, Cultural, Comunitari i Ambiental) i fundador i organitzador del Festival Esperenzah.
  • Anna Sabaté, actriu, directora, formadora i coach. Directora de Teatre i consciència.
  • Santi Serratosa, percussionista corporal i director de la SSM BigHand.
  • Eugenio Szwarcer, escenògraf i dissenyador de vídeo.
  • Paulina Tovo, actriu, performer multimedia, educadora i promotora de diferents projectes d'intervenció social comunitària

 

Professionals convidats als Diàlegs

  • Enric Aragonès. Músic. Professor del Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC. Director de l’Aliança Educació 360, de la Fundació Jaume Bofill. 
  • Marta Galán. Actriu, directora i dramaturga amb una dilatada experiència professional i artística en l'àmbit de les arts comunitàries. Professora de Direcció i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre i responsable del servei IT Acció Social i Comunitària
  • Sam Garcia. Artista i músic autodidacta, activista del gitanisme i de la rumba catalana. Director del EMUGBA i president de l'Associació Carabutsí. 
  • Magdalena Garzón. Ballarina, coreógrafa i pedagoga. Graduada en Coreografia al CSD de l’Institut del Teatre de Barcelona. Compagina el seu treball com a creadora amb projectes de mediació i acció social des de la perspectiva del moviment i el treball del cos. 
  • Laia González. Graduada per l’ESMUC, en l’especialitat de Pedagogia. Professora de Didàctica General, adscrita al Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC. 
  • Beatriz Liebe. Creadora escènica i gestora cultural. Ha estat cocreadora de projectes com PIIGS dramatúrgia sobre la crisi, L'Altre Festival Internacional d'Arts Escèniques i Salut Mental o Teatronika, robotics for society, culture and arts. Va ser directora del Centre Cívic Baró de Viver de Barcelona. 
  • Jaume Mateu. Pallasso, també conegut com a Tortell Poltrona. President i cofundador de Pallassos sense Fronteres. 
  • Rita Noutel. Ballarina des de l’any 2009, l’any 2014 funda, conjuntament amb Míriam Aguilera, Yurdance, companyia amb la qual, a banda de la producció artística, porta a terme una gran activitat per donar visibilitat a la diversitat funcional en el circuit professional de les arts escèniques. 
  • José Manuel Pagán. Pianista i compositor. Ha escrit música per dansa, teatre, cinema i tv. Fundador i director de l’Orquestra de la Bona Sort, amb 20 anys d’història, formada per persones diagnosticades amb problemes de salut mental. 
  • Agnès Romeu. Actriu. Graduada en Interpretació per l’Institut del Teatre. Postgrau en Dansa Teràpia per la UAB. Participa en diferents projectes amb persones amb diversitat funcional i trastorn mental. 
  • Angie Rosales. Fundadora i directora de Pallapupas-Pallassos d’Hospital 
  • Enric Sebastiani. Doctor en Didàctica de l'Educació Física i l'Esport. Professor del Departament de Pedagogia de la Dansa de l’Institut del Teatre.

Objectius

  • Saber analitzar contextos comunitaris d'exclusió -o lligats a col·lectius desfavorits- i ser capaç de definir propostes d’intervenció amb arts escèniques,  viables i coherents amb els objectius establerts.
  • Conèixer les tècniques d'interpretació en música, teatre i dansa necessàries per dirigir grups i intèrprets en un procés de creació escènica
  • Experimentar l’aplicació de les arts escèniques en contextos comunitaris com a mitjà de comunicació, integració i empoderament personal i de grup.

Pla d'estudis

El postgrau proposa una formació sobre uns continguts i perfils professionals especialment desatesos en el context espanyol com poden ser: l'adaptació de tècniques escèniques al treball amb col·lectius amb necessitats específiques; el desenvolupament de projectes artístics en contextos de dificultat social o rígidament institucionalitzats; la gestió i producció cultural d'aquests projectes i companyies en relació amb la seva exhibició escènica; el paper de l'artista com a acompanyant dels processos de creació propis dels grups.

El seu pla d'estudis configura un marc formatiu global per endinsar-se, amb garanties de qualitat i rigor, en la pràctica de les arts escèniques aplicades, especialment en els àmbits de la música, la dansa i el teatre.

El postgrau conclou amb un projecte final en el qual l'estudiant ha d'aplicar els mètodes i les eines adquirides per elaborar un projecte original en funció de la seva pròpia trajectòria i interessos.

PROGRAMA

Mòdul 1: Eines d'Arts Escèniques
+ Objectius:
 Experimentar i conèixer la dansa, la música i el teatre com a eines d’integració social i empoderament.

Bloc de Dansa
+ Docents:
Jordi Cortés i Constanza Brncic

Bloc de Música
+ Docents:
Santi Serratosa i Quico Pugés

Bloc de Teatre
+ Docents:
Xavier Bobés i Jordi Forcadas

Mòdul 2: Pràctica de Creació i Escenificació
+ Objectius:
 Descobrir les lògiques de l’art escènic comunitari a través d’un procés de creació escènica grupal. Sensibilitzar sobre l’ús de l’espai escènic i l’atmosfera visual i plàstica.

+ Docents: Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer

Mòdul 3: Disseny, Producció i Avaluació de Projectes
+ Objectius:
 Proporcionar eines per estructurar i desenvolupar un projecte d'intervenció social de llarg abast amb diferents orientacions, i analitzar i reflexionar sobre projectes existents.

+ Docents: Mireia Asensio, Raül Perales, Òscar Rando i David Martínez

Mòdul 4: Mirades, Societat, Comunitat
+ Objectius:
 Analitzar críticament els supòsits subjacents en els discursos i les pràctiques relacionades amb la diversitat i la intervenció sociocomunitària, així com observar els condicionants i els efectes de les percepcions socials.

+ Docents: Marta Casas i Alejandro Montes

Mòdul 5: Arts escèniques, lideratge i gestió d’equips
+ Objectius:
 Treballa el reconeixement, per part de l’estudiant, en la seva persona i en altres, de capacitats i potencialitats per assumir rols i funcions complementàries per tal de constituir liderar i consolidar equips eficaços.

+ Docents: Anna Sabaté i Joan Fargas

Mòdul 6: Diàlegs
+ Objectius:
 12 professionals de les arts escèniques i l'acció social son convidats a dialogar des de la seva perspectiva i recorregut professional.

+ Ponents: veure més amunt (professionals convidats)

 Mòdul 7: Projectes
+ Objectius:
 L’objectiu fonamental del projecte de postgrau és dotar l’alumne de la capacitat de dissenyar una proposta factible d’intervenció comunitària des de les arts escèniques.

+ Docents: Héctor Alonso, David Martínez, Mireia Asensio i Eva García

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x